La cantant Rihanna prepara el seu retorn mediàtic a la primera línia mundial protagonitzant la mitja part de la final de la Super Bowl de la matinada d'aquest diumenge, entre els Philadelphia Eagles i els Kansas City Chiefs de la NFL. Però el plat estrella és, precisament, el negoci milionari que es genera entorn aquest partit: les publicitats i l'actuació musical que amenitza la mitja part. La cantant de Barbados és l'escollida i, en aquest cas, resulta una mena de benedicció aparèixer en aquesta pausa esportiva.

💰 La Super Bowl 2023 serà la més cara de la història: 7 milions de dòlars per 30 segons de publicitat
 

Els seus negocis de roba i maquillatge

Per Rihanna, que ja té prop de 250 milions de seguidors a Twitter i Instagram, l'actuació de la Super Bowl és la seva oportunitat per tornar a les seves arrels musicals i reconnectar amb el seu públic després de sis anys, tan sols amb una breu intervenció el 2022 al costat de la seva parella A$AP Rocky i alguna altra aparició esporàdica. Per això, tradicionalment no es paga a cap dels cantants ja que, aquests, troben oportunitats posteriors de negoci. En el cas de Rihanna creu que pot orientar l'espectacle amb la seva marca de roba interior i maquillatge: Savage X Fenty i Fenty Beauty.

Aquestes facetes, que també inclouen la d'actriu, han garantit a Rihanna un lloc a la llista de la revista Forbes de les dones més poderoses del món, juntament amb líders en la política, negocis i mitjans. La seva riquesa neta estimada, segons aquesta publicació és de 1.400 milions de dòlars (1.308 M/€). Malgrat aquesta diversificació, el seu públic reclama que torni als escenaris. Per això, la presentació d'aquest diumenge a la Super Bowl serà històrica. La seva última gira va concloure el novembre del 2016.

IMG 9004
Instagram Rihanna

Els precedents

Els seus antecessors també ho van saber aprofitar. Lady Gaga va pujar a l'escenari el 2017 i les vendes d'àlbums i cançons van augmentar un 1000%, va informar Billboard; i Jennifer Lopez va guanyar 2,3 milions de nous seguidors a les xarxes socials després de que ella i Shakira fossin titulars el 2020, l'espectacle just abans de l'esclat de la pandèmia per covid. L'actuació de l'any passat va comptar amb el hip-hop de la costa oest protagonitzada per les llegendes Dr. Dre, Snoop Dogg, Mary J. Blige, Kendrick Lamar, Eminem i 50 Cent, cadascun dels quals va veure un impuls als seus catàlegs personals. La setmana després de la Super Bowl, el Dr. Dre va registrar un augment del 183% en les vendes d'àlbums i un augment del 105% en els fluxos a la carta, segons dades de Luminate.

IMG 9003
Instagram Rihanna

Quant costa l'espectacle?

I en paral·lel a les estimacions econòmiques, queda saber qui paga la festa. D'una banda, la cantant ho fa de forma gratuïta perquè valora l'impacte posterior, però cal no oblidar tot el muntatge i el seu cost. Una producció de llums, centenars de ballarins, foc, convidats i producció audiovisual d'aquests 13 minuts d'actuació pot comportar més de 10 milions de dòlars de despesa (9,3 M/€). Ara bé, amb els ingressos dels anuncis de la Super Bowl es finança tota la posada en escena? És una pregunta que ningú sap contestar amb exactitud. Tal com havia fet en el passat l'anterior patrocinador, Pepsi, s'espera que la NFL i Apple Music, l'actual marca capdavantera, paguin la factura de l'actuació de Rihanna, segons ha informat Forbes per fonts de la mateixa NFL.

Però també circula una altra teoria i assegura que la mateixa cantant es podria implicar invertint econòmicament en tots els recursos. Un representant de Rihanna es va negar a confirmar si està posant els seus propis diners en l'actuació. I per la seva banda, Roc Nation i Apple Music no van respondre a les sol·licituds de comentaris de Forbes. "M'implico amb tots els aspectes de qualsevol cosa que faig", va dir Rihanna dijous en una conferència de premsa abans del partit. "Ja sigui la Super Bowl, si es tracta d'un producte de maquillatge o de roba interior de Savage. Vull posar nom a cada pintallavis que faig", va concloure. 

Campanya de Sant Valentí?

El negoci ja es visiona. I emmarcats en la prèvia de Sant Valentí del proper dimarts 14 de febrer, la indústria de la roba íntima continua tenint un pic de facturació en una data com aquesta. La que ven i promociona Rihanna no en serà una excepció i, de ben segur, de forma subliminal la lluirà mentre canti per poder acabar cobrant, després de tot.

Rihanna va estrenar un breu teaser en col·laboració amb el títol d'Apple Music, Run This Town, per anar escalfant motors. Al clip, una noia porta un uniforme escolar i unes ulleres de sol cridaneres mentre parla amb les seves amigues del barri, abans d'unir-se als seus amics per fer volar estels. Amb aquesta carta de presentació, la cantant es prepara per tornar i triomfar.