Renfe, Ouigo i Iryo acaben de complir el seu primer any complet de convivència a Espanya. El transport ferroviari es va liberalitzar el 2020 i fins aquell moment només operava al mercat de l'alta velocitat l'empresa estatal Renfe. Un any després va arribar la francesa Ouigo, i Renfe aprofitava per posar en circulació la seva marca de baix cost Avlo. I ja a finals de 2022, es va incorporar a l'oferta la italiana Iryo. Passats dotze mesos des que competeixen aquests operadors, les dades donen una mica més de llum sobre com han evolucionat els preus, les quotes de mercat, l'oferta i el nombre de passatgers.

Referent als preus, el tren que uneix Madrid amb Barcelona és el que més s'ha abaratit. Segons l'últim estudi realitzat per Trainline, un 22% l'últim any i en total, un 65% des de la liberalització del sector. En l'actualitat, els bitllets per a aquesta ruta tenen un preu mitjà de 35 euros. La tendència de preus a la baixa es compleix a la resta de rutes obertes a la competència.

Així, en la de Madrid-Alacant, el preu mitjà ha caigut un 47% només l'últim any, la qual cosa es tradueix en un preu mitjà de 29 euros per connectar la capital amb la Costa Blanca. Per la seva part, la línia Madrid-València, igualment popular, registra una caiguda significativa del 44% en els preus dels bitllets, establint un preu mitjà de 23 euros en el 2023 en comparació amb l'any anterior.

Posant el focus al Sud, la ruta Madrid-Màlaga ha registrat una disminució del 37% en els preus dels bitllets aquest any en relació amb 2022, fins als 44 euros. I en les rutes de Madrid a Sevilla i de Madrid a Còrdova s'observa una baixada del 35%, situant el preu mitjà dels bitllets per a aquestes rutes en 42 euros i 37 euros, respectivament.

Els mateixos operadors confirmen aquestes xifres. "Veiem que als corredors on ja estem tot el sector ha baixat les tarifes un 40%", revelava recentment la presidenta d'Ouigo, Hélène Valenzuela, en una encontre.

Així mateix, un informe recent de la CNMC indicava que als corredors en els quals la competència s'ha incorporat abans i ja hi ha tres competidors, com en el de Madrid-Barcelona i el de Madrid-València, el preu mitjà del bitllet ha baixat uns 25 euros i uns 16 euros, respectivament, en comparació amb abans de la liberalització.

València i Alacant, les destins que més creixen en passatgers

Les rutes de tren més transitades són les que connecten Madrid amb Barcelona i València amb Madrid, també són on hi ha més oferta. Tanmateix, l'estudi de Trainline destaca el creixement en la demanda de viatges que s'ha experimentat en tres rutes clau. La de Madrid-Alacant, que ha comptat amb fins a sis vegades més de passatgers aquest any comparació amb 2022.

La línia Madrid-València, on s'han multiplicat per cinc, seguida per la ruta Madrid-Màlaga, que es multiplica per quatre. Per la seva part, les connexions entre la capital d'Espanya amb Sevilla i Barcelona també han incrementat el seu nombre de passatgers respecte a l'any passat, arribant a triplicar aquesta xifra.

Les dades també coincideixen amb els de la CNMC, que al seu últim informe trimestral (el corresponent a juliol, agost i setembre) indica que el creixement de viatgers més gran s'ha donat en la línia Madrid-València, que creix un 96,2% respecte al segon trimestre; seguit del Madrid-Alacant, on els passatgers van augmentar un 66,1%, i dels corredors a Andalusia, el creixement de la qual ha estat proper al 30% només en un trimestre.

Ouigo i Iryo igualen la seva quota de mercat en la ruta Madrid-Barcelona

La CNMC també posa en relleu al seu últim informe que Renfe Viajeros segueix sent l'operador més important a tots els corredors, amb una quota de mercat (agrupant els seus productes Ave i Avlo) del 58% al corredor Madrid-Barcelona, del 50% al corredor Madrid-València i d'entre el 65% i el 74% a la resta de corredors.

Però els nous competidors van poc a poc quedant-se part del pastís. Així, en la línia Madrid-Barcelona, la més transitada del país, actualment Iryo i Ouigo estan alhora amb el 22 i 20% de quota respectivament. Cal destacar que la francesa Ouigo va vorejar el 30% de quota de mercat a tancament de 2022 en aquest corredor, abans de la irrupció d'Iryo, que va arribar a Espanya a finals de l'any passat. Ara, que ha completat el seu primer any d'operacions aconsegueix igualar la quota del seu competidor.

Per la seva part, al corredor Madrid-València, Iryo (28%) supera en quota a Ouigo (22%) i en el de Madrid-Alacant ocorre el contrari, l'empresa italiana (10%) es queda per sota de la francesa (26%).