Philip Morris supera la barrera dels 1.000 treballadors a Espanya. La companyia ha triplicat la seva plantilla des del 2017, quan va iniciar el canvi de model de negoci, i ha passat de ser un fabricant de cigarretes a convertir-se en una multinacional que, a través de ciència i tecnologia, ha aconseguit substituir el seu negoci tradicional per productes sense fum.
En aquest context, Philip Morris ha incorporat a més de 260 joves professionals a la seva plantilla l'últim any, a través d'acords amb universitats per a la incorporació de talent jove, segons ha revelat la companyia aquest dijous durant la presentació a Madrid del seu primer informe “Impacte socioeconòmic de Philip Morris a Espanya: ocupació, oportunitats i progrés”, elaborat per The European House Ambrosetti, que analitza la contribució econòmica, fiscal i social de la companyia al país.
L'estudi aporta altres xifres, com que en l'última dècada —després del canvi del model de negoci iniciat en l'àmbit mundial el 2015— Philip Morris ha aconseguit que el 42% dels seus ingressos nets globals ja provingui del seu negoci sense fum, que és present en 106 mercats. "El 2014, abans de la transformació, la facturació de productes diferents de la cigarreta era zero i ara suposen un 42% de la nostra facturació, és un exemple rellevant d'aquesta transformació", ha declarat el president de Philip Morris Espanya, Daniel Cuevas.
El president ha destacat també que el 99% de la plantilla treballa ja en les alternatives sense fum, enfront a l'1% que es manté en productes tradicionals. "És una transformació seriosa", ha afegit.
Pel que fa a l'impacte econòmic de la companyia, segons l'estudi, l'activitat de Philip Morris a Espanya genera un impacte econòmic total superior a 3.300 milions d'euros, una xifra equivalent al 0,23% del Producte Interior Brut (PIB) del país. Aquest impacte neix de la suma de diversos factors: la major part, 2.600 milions, prové de la recaptació fiscal (IVA i Especials).
A això s'hi sumen altres 415 milions generats per l'activitat directa de la companyia i les seves compres a proveïdors locals; i, finalment, 325 milions que corresponen al benefici que obtenen els estancs per la venda dels seus productes.
Inversió a Espanya
A Espanya, el sector del tabac té un impacte significatiu en l'economia nacional i Philip Morris juga un paper rellevant, ja que inverteix en diverses regions del país. En el cas d'Extremadura, on es produeix més del 90% del tabac d'Espanya. En els darrers deu anys, la multinacional ha invertit 230 milions d'euros en fulla de tabac a la regió, aportant 91 milions d'euros en valor afegit al PIB d'Extremadura, consolidant el sector agrícola com un element clau per al desenvolupament econòmic de la regió. La firma ocupa 150 persones de manera permanent en els centres d'Olivenza i Almendralejo.
Per la seva banda, a les Canàries, la companyia ha invertit 15 milions d'euros per traslladar part de la producció a l'arxipèlag, que proveeix 12 països de la Unió Europea. Així mateix, les exportacions de productes del tabac des de les Illes sumen gairebé 96 milions d'euros, cosa que representa el 4,1% del total de les exportacions de la regió, sent el principal producte d'exportació, superant un dels productes més emblemàtics de l'arxipèlag, el plàtan.
Pel que fa a Madrid, a més d'obrir la seva primera flagship, al carrer Serrano, Philip Morris ha dut a terme un canvi rellevant. "Abans érem prop de 150 persones que donaven suport a la xarxa de vendes a Espanya. Però ara hem portat a Madrid hubs internacionals que donen suport a tot el món", ha revelat el president de la companyia.
Philip Morris demana una millora fiscal per avançar a Espanya
Espanya va per darrere d'Europa en la transformació cap a productes sense fum. "A la veïna Portugal, el nostre tabac escalfat s'ha convertit en el més venut, per sobre de la competència, igual que a Itàlia, on està per sobre de 20 punts de quota de mercat i allà es pot estimar que en uns anys deixaran de vendre cigarretes, el mateix que a Grècia i a Suècia, on es consumeixen més les bosses de nicotina", ha comentat el president de Philip Morris Espanya.
"El lògic és moure's en aquesta direcció, però perquè això ocorri hi ha d'haver una classificació fiscal per a aquests nous productes, ha d'existir un marc fiscal, predictible i lògic", ha advertit. A Espanya això no ocorre i el tabac escalfat es considera un altre producte de tabac, com una pipa. Mentre que les bosses de nicotina, que és el producte amb el perfil de risc més baix de tots, té una càrrega fiscal bastant alta.
"A Espanya anem amb molt de retard en aquests temes, penalitza aquests productes i beneficia el pitjor, que és el cigarret". Per això, la companyia demana que en l'àmbit fiscal es tracti cada producte de manera proporcional al seu risc. En aquest sentit, ha revelat que a Espanya més del 90% del mercat de nicotina és cigarret tradicional, mentre que els productes de nova generació no passen del 10%.