El sector de l'estètica està en hores baixes, almenys des del punt de vista de l'ocupació. Les perruqueries, barberies i centres d'estètica han vist com en els últims quatre anys, l'ocupació en aquests establiments ha caigut en un 40% fruit de la complicada conjuntura econòmica. Es pot destacar que aquests negocis, a tot estirar d'altres, van patir la pitjor part de la crisi sanitària, ja que van registrar una aturada total de l'activitat. A més d'això, en el seu cas i en tractar amb persones, les mesures sanitàries han impedit durant bastant temps la realització del treball de la mateixa forma que ho feien abans de la pandèmia.

Sigui com fos, i en l'època de la recuperació econòmica, el sector de la imatge personal s'ha enfrontat als mateixos problemes que la resta de les companyies: la pressió inflacionària i l'enduriment monetari. Aquests dos factors han calat de ple sobre la butxaca dels consumidors i, per tant, sobre el negoci de les perruqueries, centres de bellesa i barberies. A més d'això, aquests establiments es continuen enfrontant als elevats preus de l'energia, els quals afecten directament sobre aquestes petites empreses, ja que són enormement dependents de consum energètic.

El 41,55% dels salons ocupa una sola persona

Així, durant els últims tres anys, la pèrdua mitjana anual de facturació ha estat del 26%, tal com indica l'Estudi VII Onada de Situació Econòmica del Sector realitzat per l'Aliança d'Empreses per la Imatge Personal. En ell, la institució ha realitzat una consulta a 1.663 establiments de tot Espanya amb la col·laboració de patronals del sector, associacions i federacions autonòmiques i plataformes d'imatge personal.

Atenent les xifres que ofereix l'estudi divulgat aquest dissabte, el 2022, el nombre de treballadors per establiment es va situar en 1,38 empleats, davant 1,43 el passat exercici i en 2,3 empleats de mitjana el 2018, any anterior a l'esclat de la pandèmia de la covid-19. Sembla clar que, des que va sorgir la crisi sanitària, aquests establiments han entrat en un bucle marcat per la perduda d'ocupació i una menor facturació. Malgrat que es tracta d'un negoci clàssic i que compta amb recorregut a Espanya, la conjuntura econòmica dels últims quatre anys ha obligat alguns d'aquests negocis a adaptar-se amb tan sols un o dos treballadors per establiment amb l'objectiu d'estalviar despeses.

Segons les estadístiques de l'estudi, actualment, el 41,55% dels salons ocupa únicament l'autònom amo de l'establiment i només un de cada tres salons (el 26,28%) té més d'un treballador contractat.

La facturació ha caigut de mitjana un 26% en els últims tres anys

Quant a la facturació, aquesta va disminuir un 10,07% el 2022 en comparació amb 2019, últim any abans de la pandèmia de la covid-19, i per a 2023, l'estudi de l'Aliança d'Empreses per la Imatge Personal estima que ho farà en un 9,78%. En aquesta ocasió, l'escenari econòmic és el llast d'aquests establiments, els quals continuen fent front als elevats preus de l'energia.

Es pot destacar que, amb l'enduriment monetari i els sobrecostos, gran part de la societat ha optat per dosificar despeses, una cosa que s'ha extrapolat a la menor facturació de les perruqueries, centres de bellesa i barberies. El 2020, amb les restriccions per la covid-19, els ingressos d'aquests negocis van caure un 38,9%, mentre que, el 2021, la facturació va cedir un 31,8% respecte a 2019. Així, l'estudi conclou que, durant els últims tres anys, la perduda mitjana anual de facturació ha estat del 26%.

A més, l'estudi assenyala que el 2022 els costos es van incrementar un 27,2 %, principalment per l'encariment de l'energia; mentre que el sector només ha apujat els preus de mitjana un 2,48 %.