Nokia pretén reduir la seva plantilla a un rang d'entre 72.000 a 77.000 empleats, davant els 86.000 actuals, per reduir la seva base de costos per a finals de 2026, segons ha anunciat la multinacional. El fabricant finlandès d'equips de telecomunicacions i xarxes ha anunciat aquesta retallada després de presentar els resultats dels nou primers mesos de 2023, que reflecteixen una caiguda del benefici net del 35,4%, fins als 708 milions d'euros. No és la primera gran retallada de plantilla que anuncia Nokia en els últims anys, ja que el 2021 va anunciar l'acomiadament de 10.000 treballadors.

La companyia ha explicat que té per objectiu reduir la seva base de costos en termes bruts, és a dir, abans d'inflació, en una forquilla d'entre 800 i 1.200 milions d'euros per a finals de 2026 en comparació amb 2023, assumint un pagament variable dins de l'objectiu en ambdós períodes, que representa una reducció del 10% al 15% en les despeses de personal.

En aquest sentit, Nokia ha assenyalat que espera actuar ràpidament en la implementació del programa i assolir almenys 400 milions d'euros de l'estalvi anual previst el 2024 i uns altres 300 milions el 2025, afegint que els estalvis de costos s'aconseguiran principalment en xarxes mòbils, serveis de xarxa i núvol, així com en funcions corporatives.

"S'espera que el programa condueixi a una organització de 72.000 77.000 empleats en comparació amb els 86.000 que Nokia té actualment", ha indicat l'empresa. No obstant això, ha subratllat que l'escala exacta del programa dependrà de l'evolució de la demanda del mercat final, mentre que l'estalvi final en termes nets dependrà de la inflació.

"Continuem creient en l'atractiu dels nostres mercats a mitjà i llarg termini", ha defensat el president i conseller delegat de Nokia, Pekka Lundmark, per a qui les revolucions de la computació al núvol i la IA no es materialitzaran sense inversions significatives en xarxes que tinguin capacitats enormement millorades. "Tanmateix, si bé el moment de la recuperació del mercat és incert, no ens quedem quiets, sinó que prenem mesures decisives en tres nivells: estratègic, operatiu i de costos", ha assegurat.

"En primer lloc, estem accelerant l'execució de la nostra estratègia, donant als grups empresarials més autonomia operativa. En segon lloc, estem racionalitzant el nostre model operatiu, integrant equips de vendes als grups empresarials i, en tercer lloc, estem reajustant la nostra base de costos per protegir la rendibilitat", ha explicat.

El benefici de Nokia cau un 35%

D'altra banda, el fabricant finlandès ha informat que en els nou primers mesos de l'exercici 2023 va obtenir un benefici net atribuït de 708 milions d'euros, la qual cosa implica una caiguda del 35,4% en comparació amb el resultat corresponent al mateix període de l'any passat.

Entre gener i setembre, les vendes netes de la companyia van sumar 16.551 milions d'euros, un 5,2% menys que un any abans, inclosa una baixada del 5% en els ingressos del negoci d'infraestructures, fins a 6.034 milions, i del 2% en el negoci al núvol i per serveis, amb 2.243 milions, mentre que l'àrea de xarxes mòbils va generar ingressos de 7.347 milions, un 5% menys. Del seu costat, el negoci de la divisió de tecnologies de Nokia va assolir en els nou primers mesos de 2023 uns ingressos de 834 milions d'euros, la qual cosa representa un retrocés del 9% en comparació amb el mateix interval de 2022.

En el tercer trimestre, Nokia va registrar un benefici net atribuït de 139 milions d'euros, un 67,4% per sota del resultat comptabilitzat un any abans, mentre que les seves vendes netes van disminuir un 20,2%, fins a 4.982 milions. "El nostre acompliment en el tercer trimestre va demostrar resiliència en el nostre marge operatiu malgrat l'impacte de l'entorn més feble en les nostres vendes netes", ha assenyalat el conseller delegat de Nokia.

De cara al conjunt de l'exercici, la companyia manté la seva perspectiva de vendes netes en moneda constant, que va rebaixar el mes de juliol passat, i preveu facturar entre 23.200 i 24.600 milions, mentre que manté el seu pronòstic d'un marge operatiu comparable de l'11,5% al 13%. "Si bé les nostres vendes netes del tercer trimestre es van veure afectades per la incertesa actual, esperem veure una millora estacional més normal en els nostres negocis de xarxa en el quart trimestre", ha apuntat Lundmark.