El D-Hub d’electromobilitat, impulsat per les empreses catalanes QEV Technologies i BTech, vol iniciar la contractació d’ex treballadors de Nissan el mes de febrer per, de manera esglaonada i consensuada amb els sindicats dins la mesa de contractació, anar incorporant personal per adequar les instal·lacions de Zona Franca. L’objectiu és iniciar a finals de 2023 la producció de vehicles comercials elèctrics i garantir la feina a unes 600 persones provinents de l’antiga plantilla de Nissan a Catalunya.

Però hi ha un condicionant essencial: que en els pròxims dies el Consorci de la Zona Franca de Barcelona adjudiqui definitivament la gestió dels terrenys -després de diverses pròrrogues enllaçades d'ençà que es va obrir el concurs públic el juny de 2022- a l’única oferta que té sobre la taula i que correspon a l’operador logístic Goodman, que acompanya als socis del D-Hub en aquest projecte.

L’adjudicatari està revisant la documentació requerida a la immobiliària australiana -que correspon al mateix procediment concursal- per tancar el procés, previsiblement, a començament de febrer. Aquesta vegada tot sembla indicar que es prendrà una decisió "però en el temps que sigui necessari", segons totes les fonts consultades per ON ECONOMIA.

Caldrà veure quina és la proposta definitiva de Goodman, ja que han passat dos anys des de la presentació del seu projecte industrial per reindustrialitzar Nissan. Va ser el desembre de 2021 quan la immobiliària australiana va desvetllar públicament el seu interès per reconvertir l’antiga fàbrica de Nissan i gestionar els terrenys per aixecar també una plataforma logística. La superfície total és de 500.000 metres quadrats. En aquella data es plantejava una inversió de 500 milions d’euros per integrar indústria i logística, de manera que només aquesta última activitat generaria uns 3.200 llocs de treball. Per treure més rèdit al projecte, Goodman apuntava a un disseny arquitectònic en vertical, és a dir, una plataforma logística multiplanta que, de fet, és una de les noves tendències de la immologística davant la manca de disponibilitat de sòl.

Un cop es tanqui la concessió, QEV i BTech entraran a l’espai de Zona Franca per procedir a les tasques de condicionament i adequació per preparar les naus de cara a l’entrada de la maquinària necessària per començar a fabricar; i per a aquestes feines ja volen comptar amb l’experiència dels exempleats de Nissan.

Els sindicats, a l'aguait

Un cop es conegui el guanyador del concurs i se signi el contracte d’arrendament, la part social s'asseurà amb els responsables del projecte industrial i es formalitzarà una mesa de contractació, que ha d'abordar i aclarir diferents aspectes, apunten fonts sindicals. “Un d'ells seria quan comencen a contractar i quin nombre de treballadors i, un altre punt també important, seria de quina manera es podria accelerar la contractació de tots els treballadors de Nissan que estan en el procés de reindustrialització”, asseguren. Insisteixen en què “treballadores i treballadors ja porten consumit un any de desocupació això significa que només els queda un altre any de prestació i per això és important que no s’endarrereixi més la resolució del guanyador del concurs públic per gestionar els terrenys, perquè com més s'endarrereixi, menys marge tenim els treballadors”. 

Per tant, l’entrada en funcionament de les línies de producció a finals de 2023 està dins dels límits sindicals, ja que a 31 de desembre d’aquest any finalitzarà la prestació de desocupació per als 1.400 treballadors que va acomiadar la marca nipona. “Segons sembla, tot va endavant, encara que no a la velocitat que haguéssim desitjat”, expressen els sindicats, “però esperem que finalitzi ja i s’iniciï la contractació perquè hi ha un gruix important de treballadors que segueix a l’atur perquè molts d’ells tenen poca especialització laboral i són aturats amb edats compreses entre els 45 i els 51 anys”. Admeten les mateixes fonts que els empleats amb certa especialització han aconseguit reincorporar-se al mercat de treball.

Sembla ser que el projecte industrial del consorci empresarial D-Hub es manté inalterat malgrat els mesos de retard en la seva posada en marxa. El punt de partida preveia una inversió global d’uns 800 milions d’euros. D'aquests, QEV Technologies en destinava 200 milions en tres anys per a fabricació de vehicles comercials elèctrics amb la marca Zeroid, de manera que la meitat dels recursos es van sol·licitar al Perte VEC. Però la xifra atorgada pel Govern central ha estat molt minsa, uns 65 milions d’euros. Caldrà veure amb quins suports compta el consorci que lidera el conseller delegat de QEV, Joan Orús, per tirar endavant el projecte. De moment, l’empresa està fabricant a la Xina, en col·laboració amb EVDynamics, les primeres furgonetes elèctriques Zeroid, per a clients com Bimbo.

Els plans de l’enginyeria especialitzada amb electromobilitat QEV passen per produir la marca de vehicles comercials elèctrics Zeroid, composta per una gamma de cinc models de furgonetes elèctriques destinades a empreses de repartiment de darrera milla i un autobús urbà. Mentre que la seva homòloga i sòcia Barcelona Technical Center (Btech) s´encarregarà de rellançar la marca Ebro, inicialment amb la fabricació d'un model elèctric de pick up. En concret, Zeroid preveia assolir els 60.000 vehicles anuals en tres anys, mentre que l'enginyeria Btech afegiria uns 40.000 vehicles restants.

QEV Technologies no descarta fabricar components o vehicles elèctrics per a terceres marques o oferir-los serveis concrets amb aliances comercials, per guanyar volum. Fonts relacionades amb el projecte apunten que aquesta activitat de subcontractació es deixaria per a una segona fase, entre d’altres coses, perquè s’ha redimensionat a la baixa l’espai que s’ocuparà, i neguen que actualment hi hagi negociacions amb altres marques.

Silence, el primer llogater

Qui sí que ha ocupat part de les instal·lacions de Nissan a la Zona Franca, uns 60.000 metres quadrats, és el fabricant de motocicletes elèctriques Silence. Des del juliol de l’any passat, la marca catalana ha recondicionat els espais necessaris i està acabant d'aterrar a les instal·lacions, per completar la producció de la planta que té a Sant Boi de Llobregat. La companyia, controlada per Acciona, ha contractat a l'entorn d’una cinquantena d’ex treballadors de Nissan per poder produir a Zona Franca un vehicle elèctric urbà, de petites dimensions, del que ja n'està fent algunes proves per intentar treure'l al mercat aquest mateix any. L'objectiu és arribar a un mínim de 110 incorporacions de professionals provinents de la plantilla de Nissan al llarg d'aquest 2023.