El centre d'innovació, estudi de disseny i consultora gastronòmica Makeat i el xocolater Lluc Crusellas tornen a fer tàndem després de l'estreta col·labora que el va portar a convertir-se en el millor xocolater del món en guanyar el World Chocolate Maters, el 2022. Enguany el detonant ha estat el centenari de la mort d'Antoni Gaudí i Barcelona, ciutat capital mundial de l'arquitectura.

Amb mesos de treball acumulat, han constituït l'empresa Gaudeat per dissenyar, elaborar i vendre els bombons que portaran el mateix nom -Gaudeat-, inspirats en els emblemàtics edificis que l'arquitecte va construir a la capital catalana. La presentació oficial tindrà lloc el pròxim 15 de setembre a la Casa Batlló.

"Hem creat un regal de record que és digne de Barcelona", fa valdre Juan Manuel Umbert, conseller delegat de Makeat. Aporta, segons diu, un factor diferencial, una personalització i una identitat de ciutat que "faran d'aquest producte un souvenir únic que posa sensacions al patrimoni barceloní i de Gaudí".

Les capses de bombons, en format de 9 peces, s'elaboraran a l'obrador que el xocolater té a Vic. Creuen que se'n poden vendre unes 15.000 unitats i, si desperta l'interès i es fa un lloc entre els regals de Nadal més singulars o en un obsequi prèmium a les cadenes hoteleres de la ciutat o entre les grans empreses com a obsequi corporatiu "esperem arribar a les 30.000 unitats fins a finals d'any". En la fase inicial, Gaudeat es comercialitzarà estratègicament en establiments vinculats al llegat de Gaudí -com La Pedrera i la Casa Batlló-, així com a botigues gurmet i a l'aeroport del Prat.

Umbert no gosa posar xifres per a la producció del 2027, però es mostra esperançat. A més, apunta que Gaudeat neix com un projecte escalable: es pot adaptar als emblemes o icones representatives d'altres grans ciutats i, per tant, els impulsors de Gaudeat ja pensen que pot exportar-se amb la representació de les figures de Gaudí, però també que pot desembarcar "allà on faci falta", assegura Lluc Crusellas. A Crusellas li ve a la memòria, per exemple, Londres, i aspiren als Estats Units o el Japó.

El conseller delegat de Makeat explica que "els souvenirs actuals, sovint, banalitzen el missatge de què és Barcelona" i que Gaudeat trenca motlles. "No ens movem per diners", insisteix Umbert. De fet, han creat l'empresa perquè la marca reinvertirà l'1% dels beneficis en projectes anuals dedicats a protegir i divulgar l'obra de Gaudí.

A més, les capses incorporaran una capa tecnològica que a través de la visió de cada peça de xocolata, per mitjà d'un QR, permet veure en realitat augmentada cada creació de Gaudí i obtenir-ne informació. "És una manera de contribuir a la divulgació del llegat de l'obra de Gaudí, amb serietat, perquè la informació que es difondrà ja ha estat validada pel Consell Gaudí, per la qual cosa, les capses tenen el segell oficial del patrimoni Gaudí.

La capsa de bombons Gaudeat, un homenatge a l'obra de Gaudí.

Sabors recordant l'aire mediterrani de Barcelona

Les capses Gaudeat, en un format mitjà de 9 bombons, reprodueixen les figures de l'obra gaudiniana -el drac del parc Güell, l’estrella de la Sagrada Família, la creu de la Casa Batlló, entre altres- amb l'elaboració de 3 xocolates i recordar l'aire mediterrani de Barcelona. És a dir, s'han elaborat amb ingredients com fruites seques -festucs, avellanes...-, llimona o canyella, explica Crusellas. El xocolater ha pensat en "tot allò que faci pensar en Barcelona, sigui amb el disseny com amb el sabor".

Més endavant, es decidirà quins dels 9 bombons formen part d'envasos més petits, de 4 unitats o, fins i tot, altres formats i productes, "en funció dels canals de distribució als quals s'adreci el producte", concreta Umbert. La primera proposta que ja està sobre la taula és un torró.