L'impacte econòmic que suposa per a Barcelona els 17 anys que porta celebrant-se el MWC, des del 2006 amb l'excepció de la pandèmia del 2020, van més enllà de la setmana estricta de la seva convocatòria. La seva consolidació han fet projectar la capital catalana com un dels pols d'atracció de les noves tecnologies i, en aquest sentit, ja trobem exemples pràctics que tornen a l'edició d'enguany per explicar-nos el seu cas d'èxit i els vincles establerts amb la ciutat.

El primer supermercat online del món

És el cas d'Ocado, el primer supermercat online de la història que va néixer a Anglaterra ara fa 22 anys. Aquest, continua operant en el mercat anglès, però s'ha ramificat amb l'Ocado Technology per oferir solucions als supermercats tradicionals en el seu procés de transformació i digitalització amb la finalitat d'oferir una compra online. Guillem Vila, Director de Centres de Tecnologia d'Ocado, ens explica aquesta mena de matrimoni perfecte que s'ha creat amb Barcelona:  "A Barcelona hi ha un centre que hi treballen 200 persones, des del 22@, on ens centrem en la part de l'ecommerce. Expliquem la part de marca, però també de talent. Els hubs internacionals que aterren a Barcelona cada vegada són més". Un 22@ donde se instalaron en el año 2016. I afegeix: "En el nostre cas, tot el que passa des de Barcelona influencia arreu del món i s'acaba aplicant als Estats Units, Corea del Sud, el Japó, entre d'altres. Vam escollir Barcelona per talent i en el seu moment per necessitat de talent mòbil i aquí és on rau la connexió del mòbil amb aquella època, va ser una marca", conclou Vila.

Ocado
Ocado

Però més enllà del hub, també Barcelona i Catalunya en el seu conjunt, són creadors d'aquest talent digital. La primera marca que va comptar amb els serveis d'Ocado a nivell internacional va ser la catalana Bon Preu. "Va ser el nostre primer client mundial", destaca Vila. Tot i que Ocado compta amb grans noms de prestigi i ha mantingut el seu propi supermercat online a Anglaterra i ha incorporat el seu sistema a altres llocs amb els supermercats Casino a França, Lote a Corea del Sud, en total dotze. 

El talent barceloní

Així doncs, per què és tan important la tecnologia, un hub a Barcelona i seguir creixent conjuntament amb marques internacionals com el cas pràctic d'Ocado? Per la retenció de talent i, especialment, en l'àrea tecnològica. Ocado ja compta amb 5.000 treballadors tan sols en aquest àmbit: "El món tecnològic és una gran revolució com ho va ser l'automobilístic. Nosaltres no operem en un model del quick commerce. Els nostres repartidors a Anglaterra són treballadors d'Ocado i el que busquem a Barcelona són perfils qualificats".

A Ocado Technology porten més de 20 anys desenvolupant solucions tecnològiques punteres al sector de l'e-commerce alimentari, utilitzant eines d'automatització, robòtica, intel·ligència artificial, machine learning, data science i altres, per crear múltiples funcionalitats dins la seva plataforma integral pionera Ocado Smart Platform (OSP). Exemples de funcionalitats tecnològiques que desenvolupen des del centre de Barcelona, especialitzat en e-commerce: Smart Shop, una funcionalitat de Machine Learning que permet omplir la cistella de la compra de 50 productes o més en qüestió de segons, amb un sol clic (per a un estalvi de temps considerable), aprenent les preferències i els hàbits de compra dels usuaris a través de l'historial de compra.

Ocado Barcelona
Ocado Barcelona

Comportament del mercat

Si ens endinsem en l'àmbit dels supermercats online, des d'Ocado insisteixen que després del pic de la covid, aquest s'ha equilibrat amb el tradicional, però poden conviure perfectament: "La covid va ser una manera de demostrar que la compra es podia realitzar, el producte era de qualitat i complíem amb tot. Post pandèmia hi ha un balanç entre l'online i el físic, els dos mons conviuen", afegeix Vila. El que sí ha canviat és el comportament del client: amb pandèmia ho feia tot online i ara varia el model de compra. Ocado ha constatat que ja no es fan compres tan seguides, però sí compres més grans de productes concrets. I han adquirit perfils d'usuaris que no es pensava que entrarien en el món online i sí ho han fet, sobretot entre les persones grans. A Anglaterra, a causa del canvi que han hagut de fer, s'hi han quedat perquè han vist el benefici. T'ho porten a casa, perds menys el temps i la càrrega de portar-ho amunt i avall.

La visita d'Ocado al MWC coincideix amb la publicació dels darrers resultats d'aquest 2022 que s'ha conegut aquest dimarts. Els ingressos del Grup Ocado van augmentar un 0,6% el 2022 i oer primera vegada, el nombre de magatzems automatitzats (CFC) internacionals supera als del Regne Unit: del total de 23 operatius el dia d'avui, 12 són internacionals i 11 al Regne Unit.