El desenvolupador i fabricant de sistemes de conducció de fluids per a automoció MMM Group ha obert el camí cap a la diversificació dins del sector de l’automoció, amb projectes per produir components per a la micromobilitat i la maquinària. Portes enllà del sector ha obert un nou camí cap a la descarbonització i la transformació cap al sector de les tecnologies sostenibles, amb la creació de dues divisions, la de fabricació additiva -un projecte a llarg termini perquè requereix importants inversions-, i la divisió de generació d’energia verda.

En aquesta última, la companyia de la família Priu, va impulsar el 2021 la creació de la participada MMM Energy. Un projecte pel qual ha buscat inversors externs -diversos family office vinculats a la indústria manufacturera catalana- i ha mantingut una participació minoritària a la societat, on ja s’han invertit prop de cinc milions d’euros. Per mitjà d’MMM Energy fabriquen reformadors, electrolitzadores i metanitzadores per accelerar l’adopció de l’hidrogen com nou vector energètic per subministrar energia a infraestructures vàries, aplicables tant en entorns mòbils com estàtics. Això vol dir, estar els hospitals, els data center o a les benzineres que han d’instal·lar carregadors elèctrics i necessiten més potencia, però sovint estan en zones aïllades.

Com a part del projecte, a finals del 2023, la companyia va crear Methanol Reformer i va inaugurar la seva primera fàbrica de reformadors de metanol a Molins de Rei (Barcelona). La nova instal·lació se centra en el disseny i producció de solucions basades en el reformat de metanol amb l'objectiu de produir energia neta, eficient i descentralitzada. Una fàbrica dissenyada per a una capacitat de producció de 450 reformadors cada any. La planta comptarà amb un laboratori que servirà de test i verificació del producte i els seus components. 

La generació d’hidrogen a través del procés de reformat de metanol produeix un 28% menys de CO₂ que si es realitza amb combustibles fòssils i no genera partícules contaminants (0% de NOx i SOx). Si el metanol és generat de manera verda (biocombustible), llavors el procés és neutre en carboni. Aquests són els avantatges que destaca d’aquest projecte un dels seus impulsors, Jordi Priu, conseller delegat de MMM Group i membre de la tercera generació de la família Priu. Per això també es vol començar a treballar en els vehicles d’hidrogen, “encara que el sector de l’automoció està encara en plena transformació i ha de redissenyar l’estratègia per als pròxims anys”, assegura Priu, que defensa que els motors de combustió amb biocombustibles o biohidrogen “són el futur del sector de l’automòbil,  si més no a Europa, perquè “en electrificació no es podrà competir en preu i tecnologia amb les marques xineses”.

Llicència i tecnologia americana

La principal empenta que ha rebut MMM Energy se situa el 2023, quan va aconseguir la cessió d'una patent tecnològica del grup americà Element 1, per a fabricar solucions basades en hidrogen. Element1, ubicada a Bend, al comptat de Deschutes de l’estat d’Oregó, li ha cedit una llicència i la transferència tecnològica, amb una col·laboració que s’estén a Europa, Llatinoamèrica i Austràlia. La tecnologia patentada d'Element 1 produeix hidrogen sota demanda al punt de consum, cosa que elimina els desafiaments logístics i els costos inherents a la distribució d'hidrogen comprimit.

MMM Energy, a través de la seva filial Methanol Reformer que té 30 treballadors a Molins de Rei (Barcelona), ja té una cartera de comandes d’1,8 milions d’euros pel primer trimestre de 2024, i preveu arribar a finals d’any amb uns 10 milions de facturació i comandes tancades per uns altres 20 milions, que s’executarien a l’inici de 2025. El creixement serà causat per la comercialització dels generadors d’hidrogen per alimentar maquinària de construcció, estacions cel·lulars de telecomunicacions, vaixells de càrrega o de passatgers, les màquines de capçalera dels trens i vehicles pesants (camions, autobusos, camions miners), explica Jordi Priu.

group 8
Les instal·lacions fabrils d'MMM Group. 

El conseller delegat d’MMM Group -antiga Manufactura Moderna de Metales, creada fa 80 anys al barri del Poblenou de Barcelona- admet que la incertesa sobre el futur i la volatilitat que ha mostrat el sector de l’automoció, en les últimes crisis econòmiques, els ha fet prendre la decisió de buscar àrees d’activitat que potser donen “menys volum, però deixen més marge, i que no ens aparten del que sabem fer, els tubs d’acer, d’acer inoxidable i d’alumini”.

Molins de Rei, Romania i Mèxic

Això no tret que la companyia segueixi fidel als seus orígens i consolidant el negoci de components per a l’automoció amb les tres plantes de fabricació que té. El centre neuràlgic està a Molins de Rei -on es va traslladar la producció perquè les instal·lacions de Barcelona es van veure afectades per la reurbanització dels Jocs Olímpics de 1992-; el centre de Romania, on treballen 500 dels 700 treballadors que té el grup i on es fan les sèries més llargues; i Mèxic, una planta que es va obrir a finals de 2019 i que va topar amb la covid, per la qual cosa es pot dir “que s’ha posat en marxa el 2022, però que té molt potencial de creixement perquè si aquell any es van facturar 2,5 milions d’euros, el 2023 els ingressos ja han arribat a 7 milions d’euros i la plantilla és de 80 persones”, explica Jordi Priu. La fàbrica que tenia el grup a Rússia es va tancar fa dos anys.

Jordi Priu, conseller delegat d'MMM Group.
Jordi Priu, conseller delegat d'MMM Group.

La situació li fa pensar que 2024 serà “un any important per a MMM Group, perquè els volums de demanda ens acompanyaran”, argumenta i recorda que els últims 15 no han estat fàcils per aquest fabricant. La crisi del 2008 va abocar la companyia a un concurs de creditors quan el sector de l’automoció va patir un descens estrepitós i “un 70% de la facturació la generàvem amb un sol client: Nissan”. Aquesta situació es va superar 10 anys més tard, amb la diversificació de clients i de productes, amb l'adquisició de la unitat productiva de Radiadors Nadal orientada a l'alumini pensant en el vehicle elèctric -que el 2018 estava en concurs de creditors i la seva adquisició va permetre a MMM salvar 52 llocs de treball de la seva filial Aluminium Parts-, i l'aposta per la digitalització i l'automatització de la producció.

Un grup sanejat

El 2023 va assolir una facturació rècord de 74 milions d’euros i es va obtenir “una petita xifra de beneficis”, admet Priu, gracies a la flexibilitat i a la consolidació de clients com Volkswagen i BMW, que “ha permès superar l’impacte de la Guerra d’Ucraïna i la caiguda de les comandes”. De tal manera que “MMM Group és en l’actualitat un grup sanejat, diversificat, que genera marges i que té productes de valor afegit per garantir el seu futur”, destaca Priu.