Mercadona va guanyar 1.000 milions d'euros el 2023, la qual cosa suposa un 40% més que l'any anterior. La cadena de supermercats de Juan Roig va aconseguir un rècord de vendes de fins a 35.527 milions d'euros, dels quals 1.400 milions han estat a Portugal. L'ensenya valenciana va augmentar la seva quota de mercat al sector de la distribució a Espanya un 0,6%, fins a assolir el 27,6% del total del mercat.

En aquest sentit, Roig ha comentat que "ha anat tot molt bé, ha estat un bon any" i va destacar que un dels factors importants per a la bona evolució del negoci va ser "l'augment del turisme als dos països on som presents, a Espanya i Portugal". A més, l'empresari va atribuir l'èxit de Mercadona a la inversió destinada, que ascendeix ja fins als 10.000 milions d'euros en els últims vuit anys, per millorar i digitalitzar les botigues, els blocs logístics (amb la millora actual de l'estoc en dos dies) i els processos interns de la companyia.

Actualment, Mercadona disposa de 1.681 botigues operatives. Roig ha destacat que Mercadona "té èxit" perquè compta amb "un gran model" i pren "moltes decisions valentes, de vegades impopulars i molestes". D'aquesta manera, ha explicat que han canviat d'ubicació 400 botigues i han tancat 130 establiments. "Encara que sigui molest per al client, creiem que és molt millor a llarg termini. De vegades perquè són petites, tenen mala accessibilitat o no podem posar-hi les noves seccions", ha afegit.

Baixada de preus

Al llarg dels últims anys, el grup ha dut a terme la reforma i renovació d'un total de 1.364 dels seus supermercats amb el nou model de botiga eficient, que inclou les noves seccions de frescos i el servei 'Llest per a menjar'. Un model de botiga que "duplica la rendibilitat" enfront d'una botiga convencional. 

D'aquesta manera, Mercadona va augmentar els seus clients, amb 2.400 tiquets de botiga al dia, més de 200 respecte a l'any passat, que l'ha portat a aconseguir una quota de mercat del 27,6%, 0,6 punts més. Roig ha destacat com un dels factors d'aquest creixement les més de 1.000 baixades de preus l'abril del 2023 i febrer del 2024.

Quant a la repercussió de la baixada de l'IVA a alguns productes decretada i ampliada pel govern d'Espanya, Roig ha assegurat que sí que han traslladat al consumidor les reduccions. “Quan l'IVA baixa, nosaltres abaixem els preus i a l'inrevés, mai no l'hem fet servir com una eina comercial”, ha assegurat l'empresari valencià. 

600 milions en primes a treballadors i 200 milions per als accionistes

El 2023, Mercadona ha augmentat la seva plantilla en 5.000 nous treballadors, 3.200 a Espanya i 1.800 a Portugal, i ha assolit la xifra significativa de 104.000 persones en plantilla. En aquest sentit, el grup va aprovar una pujada salarial d'acord amb l'IPC (3,1% a Espanya i 1,4% a Portugal), a més de la prima per objectius, que va lligada als beneficis de la companyia i al fet que les treballadores i treballadors aconsegueixin les metes i objectius pactats a l'inici de l'any amb els seus superiors.

Com a "mesura excepcional", la companyia va repartir mitja prima més per "la millora de l'eficiència productiva i de la gestió", la qual cosa s'ha traduït en un total de 600 milions d'euros, un 50% més que l'exercici anterior, amb les treballadores i els treballadors via primes. Quant a la retribució als accionistes (Juan Roig controla el 50,66% de Mercadona, la seva dona, Hortensia Herrero, el 27,71% i Fernando Roig, el 9%), dels 1.000 milions de beneficis, 200 aniran a dividends. La resta, 800 milions d'euros, es reinvertiran en la companyia.

Primer any sense pèrdues a Portugal

Pel que fa a Portugal, Mercadona hi segueix el seu rumb i per primera vegada entra en beneficis. "Els clients a Portugal ens han rebut bé", ha assenyalat Juan Roig, que ha assegurat que és el primer any que "no hem tingut pèrdues". Aquest escenari es dona per primera vegada des que el 2019 l'empresa va obrir el seu primer establiment en aquest país.

"Fa quatre anys que som a Portugal i n'estem molt orgullosos. Actualment, hi tenim 49 botigues (10 obertures el 2023) i dos blocs logístics", ha explicat. Mercadona ha invertit 900 milions d'euros al país i ja posseeix un 8% de quota de mercat. La companyia és present a dotze districtes de Portugal i pretén obrir 11 botigues més al llarg d'aquest any. "El 2024 estem segurs que guanyarem diners a Portugal", ha sentenciat.

Les vendes en línia suposen el 2% de la facturació

Quant a les vendes en línia, el president de Mercadona ha posat en relleu el fet d'obtenir beneficis a través d'aquest canal. Si bé és cert que la facturació total de les vendes per Internet amb prou feines suposa el 2% del total de vendes del grup. "Actualment, guanyem diners amb el canal en línia. Sobre la seva evolució, no sabem quin serà el futur", ha explicat.

Així mateix, Roig també ha destacat la millora de la productivitat i la digitalització, amb la duplicació de la plantilla d'oficines fins als 6.800 empleats. En total, el grup té 104.000 treballadors en plantilla.

Respecte als objectius de cara al 2024, Mercadona preveu generar 37.800 milions d'euros en vendes, un 6% més, i un benefici semblant a l'obtingut aquest exercici. També preveu destinar un total de 5.000 milions d'inversió els pròxims cinc anys, dels quals 1.100 milions seran el 2024. "Tenim èxit perquè tenim un gran model, avalat per decisions de vegades impopulars, però necessàries. "Veiem un futur espectacular per a Mercadona", ha conclòs.