Les marques de moda hauran d’ampliar el seu ventall de talles per cadascun dels models que ofereixen a les seves botigues. Obligatòriament, ho hauran de fer a partir del 2026 aquelles que tinguin més de tres botigues repartides pel territori català. Així ho establirà en els pròxims mesos el nou Codi de Consum que ultima el Govern català. La necessitat posar a disposició del consumidor un nombre més gran de talles és només una de les 60 mesures que hi haurà en aquest pla d’acció governamental per combatre la pressió estètica, al qual es destinarà un pressupost de 12,5 milions d’euros, i que no només es quedarà limitat al món de la moda, sinó que també inclou accions en les àrees d’audiovisual, esport, món laboral, educació o salut.

En el cas de les cadenes de moda tèxtil, no només serà obligatori tenir un patronatge més gran per a cada model que es posi a la venda, sinó que a més les etiquetes de les peces de vestir hauran d’informar de quina equivalència té cada talla amb les mides corporals. Per aconseguir aquests dos objectius, entre altres, l’executiu català impulsarà un acord amb les principals marques de moda per fomentar la neutralitat corporal, és a dir, l'acceptació del mateix cos tal com és sense valoracions estètiques positives ni negatives, així com assegurar la disponibilitat, a tots els establiments físics, de talles adequades per a tots els cossos. Entre les primeres actuacions, s’aprofitarà la plataforma de la 080 Barcelona Fashion i la Barcelona Bridal Week de moda nupcial, a finals de l’abril vinent, per dur a terme una acció de sensibilització sobre la neutralitat corporal i sobre la diversitat funcional, incloses models fora del cànon habitual de les desfilades.

El nou pla contra la pressió estètica s’ha impulsat des de la conselleria d’Igualtat i Feminismes i l’Institut Català de les Dones per donar una "resposta coordinada i transversal a aquesta forma de violència simbòlica contra les dones”, segons ha assenyalat la consellera Tània Verge. "Volem que les dones deixin d'estar en guerra amb el cos. L'autoestima no pot dependre de la mirada del patriarcat. No hi ha precedents internacionals d'un abordatge contra pressió estètica, que impacta contra la nostra autoestima i la nostra salut, com aquest pla", ha subratllat en la presentació la consellera d'Igualtat i Feminismes, Tània Verge. Segons diversos estudis facilitats per la conselleria d'Igualtat i Feminismes, aquesta problemàtica pot tenir efectes en la salut mental i física d'una part important de la societat catalana. En aquest sentit, han indicat que el 60% de les joves d'entre 18 a 24 anys i entre el 40% i el 50% de les dones de fins a 65 anys, se senten insatisfetes amb el seu cos, d’acord amb la primera onada de l’enquesta Òmnibus de la Generalitat (2022).

La consellera Verge ha exposat que tot i que la iniciativa “no és sancionar”, si permetrà establir “obligacions concretes a les empreses i que eventualment podrien traduir-se en sancions”. Així, ha dit que el Govern tindrà la capacitat de sancionar els incompliments i ha posat com a exemple el cas de les hostesses de Vueling, que des del seu punt de vista és una mostra que la discriminació física també es pot penalitzar, segons ha informat ACN. Cal recordar que recentment, la Inspecció de Treball de la Generalitat de Catalunya ha plantejat multar Vueling amb 30.000 euros per diversos requisits estètics a les hostesses de vol, entre els quals, portar un maquillatge determinat o talons.

Vinculat a aquesta àrea, per exemple, la presidenta de l’Institut Català de les Dones, Meritxell Benedí, ha avançat que el pla permetrà implantar actuacions per combatre la feminització de determinades professions i la imposició de determinades indumentàries sexualitzades. En aquest sentit, el Govern planteja fer recomanacions adreçades al teixit empresarial i al Consell de Relacions Laborals sobre la regulació d'uniformes que evitin la pressió estètica i respectin la diversitat de cossos. Així mateix, es desenvoluparà una prova pilot per promoure els processos de selecció de personal amb currículums cecs, per evitar la discriminació per aparença física, i la interacció d'aquesta amb altres eixos de discriminació com el gènere, l'edatisme, el racisme o el capacitisme.

Molt lligat al tema de la moda, l’administració vol incidir també en aspectes de salut com la bulímia i l’anorèxia. “El que impulsem és un Pla pioner internacionalment que vol atacar les causes, però també les conseqüències de la pressió estètica”, ha apuntat la titular d’Igualtat i Feminismes. “La cerca d'un cos ideal mitjançant dietes fetes sense consell ni supervisió de professionals o d'intervencions quirúrgiques que poden posar en risc la pròpia vida”, ha concretat el Govern català, perquè “la pressió estètica contribueix d'una manera decisiva a la insatisfacció corporal, que pot actuar com a detonant d'aquests trastorns”. És per això que es treballarà per millorar l'accessibilitat i l'atenció als trastorns de la conducta alimentària, que integra actuacions en l'atenció primària de salut i atenció als serveis de salut mental a més de l'actualització de la guia per a famílies de persones afectades per un trastorn de la conducta alimentària.

Diversitat a la publicitat i els audiovisuals

La presidenta de l’Institut Català de les Dones, Meritxell Benedí, ha concretat que en l’àmbit de la publicitat  el pla ha de promoure, mitjançant recomanacions, que els mitjans de comunicació, els anunciants i altres agents implicats en l'activitat publicitària adoptin criteris per a una publicitat igualitària i identificar l'ús d'imatges o parts del cos que hagin estat manipulades o retocades. En aquest sentit, la consellera Verge ha emfatitzat que igual que França ha promogut l'obligació d'informar quan es fan servir imatges retocades el govern central i la Unió Europea haurien de fer el mateix amb l'objectiu d'eliminar les representacions estereotipades. D'altra banda, el pla preveu la incorporació de la diversitat corporal en la programació de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i altres operadors públics i privats.