La companyia francesa CMA CGM, una de les quatre navilieres més grans del món, ha tancat un acord per comprar el 49% de la terminal de contenidors més gran del Port de València. Amb aquesta operació, les tres terminals de contenidors del Port de València passen a estar controlades pels quatre gegants mundials del comerç marítim de contenidors: MSC, Maersk, Cosco i la mateixa CMA CGM.

Segons ha informat l'empresa francesa, el seu acord consisteix en la compra de les accions que la companyia TPIH Iberia posseeix en la societat Cosco Shipping Ports (CSP) València, la societat que explota en règim de concessió la terminal pública de contenidors del Port de València amb capacitat per a 3,5 milions de TEU, i el 38% de CSP Bilbao. CSP València està actualment controlada per la companyia estatal xinesa Cosco, que el 2017 va adquirir una participació del 51% i va passar a ser l'accionista majoritari de l'antiga Noatum. El 49% restant romania en mans de TPIH Iberia, propietat d'inversors institucionals, majoritàriament fons de pensions, assessorats per JP Morgan Asset Management i l'holandesa Dutch Pension Fund ABP.

Aquesta és la participació que ara passarà en mans de la naviliera francesa CMA CGM, amb la qual cosa, segons ha destacat el Port de València en un comunicat, el recinte portuari valencià "reforça el seu lideratge en contenidors al sud d'Europa". És una "excel·lent notícia que confirma i consolida l'aposta de les grans navilieres per València", ja que CMA CGM és la tercera companyia mundial en el transport de contenidors i la segona en importància per a l'activitat del port de València indica Valenciaport. El termini de la concessió a CSP València per explotar la terminal expira el març de 2041.

L'import de l'operació, avançada per Diari del Port, no ha estat revelat per les parts, que queden pendents de rebre la pertinent autorització de les autoritats de la Competència.

Connectada per ferrocarril

La terminal CSP València compte amb 2,3 kilòmetres de línia d'atracada, 145 hectàrees de pati, la seva terminal ferro-portuària amb connexions directes amb els ports secs de Madrid, Saragossa i Bilbao, així com un sistema de portes automàtic per al flux de càrrega local.

Amb l'arribada de la companyia, el Port de València "consolidarà la seva posició com a plataforma de referència mundial" on operen les quatre grans companyies generadores de càrrega i descàrrega, afegeix el recinte portuari en el seu comunicat.

A més, les quatre grans navilieres del món (MSC, Maersk, Cosco i CMA CGM) "tindrien compromisos reals adquirits amb el Port de València, reforçant la influència del recinte portuari per atreure inversions i projectes empresarials a la Comunitat Valenciana".

Aquestes característiques la converteixen en la porta principal de contenidors de la península Ibèrica, a més del port natural de la capital d'Espanya. La seva zona d'influència inclou un radi de 350 quilòmetres, on es genera el 55 % del PIB espanyol.