El Tribunal Superior de Justícia de Madrid ha fallat suspendre les multes imposades pel Ministeri de Consum a les aerolínies Ryanair i Norwegian pel cobrament d'equipatge de mà, que sumen 109 milions d'euros, encara que els ha imposat avals de 112 milions d'euros per si haguessin d'afrontar el pagament en futur.
La suspensió es dona de manera cautelar davant de la "impossibilitat de prejutjar el fons de l'assumpte" i perquè resulta "evident que la suma exigida és, certament, molt elevada, i el seu pagament anticipat provocaria un desfasament i dificultats a la tresoreria de la part recurrent". No es tracta, així doncs, d'una suspensió definitiva de la multa, sinó de manera provisional fins que es pugui estudiar millor el cas.
La sanció total del ministeri ascendeix a 179 milions, amb Volotea, Vueling i EasyJet sancionats també per cobrar per la impressió de targetes d'embarcament.
La interpretació de la fallada és oposat a banda i banda del conflicte. El ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha dit que el cobrament per equipatge de mà és il·legal i que la suspensió cautelar és "una cosa normal i previsible en un estat de dret", en el seu compte de Bluesky.
Molt diferent ha estat la reacció de la patronal aèria, l'ALA (Associació de Línies Aèries), que considera que la decisió del TSJM "evidencia els dubtes sobre la sanció" i "va en contra del Reglament Europeu".
"D'aquesta manera, es manté la política actual fins a una sentència ferma i els consumidors podran continuar elegint els serveis que s'adaptin a les seves necessitats i pagar només per aquells que necessitin", ha expressat l'associació en un comunicat.
Els països membres de la Unió Europea van votar, amb l'oposició d'Espanya, Alemanya, Portugal i Eslovènia i les abstencions d'Àustria i Estònia, una normativa a començaments de mes que permet a les aerolínies cobrar per l'equipatge de mà.
Però paral·lelament el Parlament Europeu està votant en sentit oposat. Aquest dimecres, la UE va votar a favor d'una proposta que permet als passatgers aeris portar en cabina un objecte personal i una peça d'equipatge de mà de fins a set quilos.
"La votació d'avui suposa un pas important cap a uns viatges més justos i transparents", va dir en un comunicat de premsa Matteo Ricci, vicepresident de la Comissió de Transports i Turisme de la UE i principal promotor del projecte de llei.
Per a ALA, aquesta prohibició "suposa un greuge comparatiu respecte als països" de l'entorn europeu, i queda invalidada també pel fet que el 40% dels passatgers que compren la tarifa bàsica no compren serveis addicionals. "En cas d'aplicar-se la prohibició de la pràctica, uns 50 milions de persones a Espanya hauran de pagar per serveis que no necessiten", ha dit també en el comunicat ALA.