La multinacional energètica Naturgy reelegirà el president de Naturgy, Francisco Reynés, com a conseller executiu fins a l'any 2030 en la junta general d'accionistes que celebrarà aquest dimarts a Madrid, en la qual abordarà també la reordenació del seu consell.
Es tracta d'una decisió que va adoptar al febrer de forma unànime el consell d'administració de Naturgy, quan va acordar avançar un any la renovació del mandat del president executiu per estendre'l fins al 2030.
Durant la presentació dels resultats del 2025, Reynés, que lidera la companyia des del 2018, es va mostrar "honrat" per la proposta de renovació i va destacar que ara podria pensar a "fer un altre pla estratègic" en vèncer l'actual, el 2027.
Nova reordenació a la vista en el consell
La junta general d'accionistes farà efectiva la reordenació del consell que es va pactar a mitjans de febrer, per la qual el fons australià IFM passava de dos a tres representants, en guanyar pes en detriment de GIP.
El nou representant d'IFM és Lars C. Bespolka, el nomenament del qual serà ratificat en la Junta, que també reelegirà com a consellers Jaime Siles i Ramon Adell.
Tanmateix, des d'aleshores s'han produït canvis significatius en el capital de Naturgy, ja que a principis de març el fons GIP, controlat per BlackRock, es va desprendre de l'11,4 % que li quedava en l'accionariat.
L'estructura definida poc abans de convocar la Junta deixava Criteria, CVC i IFM amb tres representants cadascun i GIP amb dos, uns seients que ara ha perdut.
La resta del consell està format per Francisco Reynés, com a executiu, i per tres independents, per la qual cosa s'obre la incògnita de com es repartiran els consellers que deixa lliures GIP, ja que la nova estructura accionarial generada després de la sortida d'aquest fons obligarà a fer de nou canvis en el consell.
Criteria continua sent el primer accionista de Naturgy, en haver reforçat el seu pes fins al 28,5 % del capital, mentre que el fons australià IFM ocupa el segon lloc, amb un 15,5 %, i el fons CVC és el tercer amb un 13,8 %, mentre que el percentatge de l'accionariat que es negocia lliurement en borsa (free float) assoleix ja el 32,2 %.
La guerra a l'Orient Mitjà dispara el preu del gas
La Junta de Naturgy, que és la primera empresa del sector del gas a Espanya i la tercera elèctrica, arriba en un context internacional marcat per la guerra a l'Orient Mitjà, que ha disparat tant el preu del gas com del petroli.
La guerra entre l'Iran i els EUA i Israel està comportant atacs a infraestructures estratègiques tant petrolieres com gasistes, i està bloquejant un pas estratègic com l'estret d'Ormuz.
Naturgy és un actor clau per a Espanya en el sector del gas perquè controla juntament amb la companyia algeriana Sonatrach el gasoducte Medgaz, pel qual arriba el gas algerià a Espanya.
La multinacional energètica també té acords d'aprovisionament de gas amb productors dels EUA i també de Rússia, si bé en aquest últim cas es prepara per negociar amb la companyia Yamal LNG per complir amb el veto de la Unió Europea a les importacions de gas natural rus.
D'altra banda, com és habitual, la junta aprovarà els comptes anuals del 2025 i sotmetrà a aprovació la gestió del consell, entre altres assumptes.
Tercer dividend per 0,57 euros per acció
La junta també donarà llum verda al pagament d'un tercer i últim dividend de 0,57 euros amb càrrec a 2025.
Amb aquesta quantitat, el dividend total per acció se situarà en els 1,77 euros.
La junta se celebrarà a la seu de Naturgy a Madrid i arrencarà a les 10:00 hores, i es podrà seguir també de forma telemàtica.
