Iryo, l'operador d'alta velocitat, reforça la connectivitat a Barcelona, on introdueix una nova ruta a Portugal (en concret, a l'Algarve), facilita l'accés a la Costa Daurada catalana i eleva les freqüències a Màlaga, permetent ara arribar a Fuengirola o Estepona, entre altres destinacions.

Totes aquestes novetats s'integren sota el paraigua d''iryo Conecta', un servei que ofereix la companyia ferroviària italiana en col·laboració amb altres empreses de transport amb les quals ha forjat aliances, com altres trens, autobusos, vaixells i avió.

El director d'estratègia i sostenibilitat d'Iryo, Guillermo Castrillo, va confirmar fa uns dies que la ruta Barcelona-Madrid és la més sòlida, la que més demanda té i per això ofereixen fins a 32 freqüències diàries. Tanmateix, s'han vist sorpresos amb la bona acollida que ha tingut la ruta d'alta velocitat entre Barcelona i Màlaga, que van llançar el desembre de 2024. Fa tot just sis mesos.

Aquesta ruta, que connecta el nord amb el sud d'Espanya, i fa parades intermèdies a Saragossa, Madrid i Còrdova, ha tingut de mitjana una ocupació del 75%. I, en concret, el mes de maig del 82%. Després d'aquests "bons resultats", la companyia ha decidit que a l'estiu pujaran encara més les freqüències, és a dir, que hi haurà més trens.

I en aquest context, Iryo ha decidit també reforçar la connectivitat transversal nord-sud amb noves combinacions entre Girona i Màlaga a través del tren de mitja distància i el tren d'alta velocitat, així com la ruta entre Barcelona i Marbella, Fuengirola o Estepona amb un bitllet combinat de tren i autobús.

Des de la companyia expliquen que igual com a la Costa Oriental de Màlaga, es pot arribar a la Costa Granadina (Nerja, Motril, Almuñécar, Salobreña) a través d'aquesta combinació de tren i autobús. D'aquest últim servei s'encarrega Alsa, amb qui tenen una aliança.

Iryo enlanza amb Portugal

En paral·lel, Iryo ha començat a enllaçar Barcelona amb l'Algarve portuguès (Albufeira, Lagos, Far i Portimao) a través d'un viatge que es realitza amb tren d'alta velocitat des de la Ciutat Comtal fins a Sevilla, on després s'ha de seguir amb autobús fins a la destinació final.

Addicionalment, la companyia facilita ara l'accés a la Costa Daurada catalana (Cambrils, L'Ametlla de Mar, Vila-Seca i Torredembarra) gràcies a la unió amb trens de mitja distància. És a dir, el viatge es realitzarà amb tren d'alta velocitat fins a Barcelona (per als qui viatgin des de fora) i amb tren de mitja distància fins a la destinació final.

Iryo, que s'ha convertit en un fort competidor de Renfe i Ouigo, i després de dos anys i mig d'operacions a Espanya assoleix una quota de mercat del 25%, va llançar el passat 2024 la seva marca multimodal 'iryo Conecta', que permet als seus passatgers arribar a qualsevol destinació combinant el tren amb altres mitjans de transport, però fent una sola reserva des de la seva plataforma i a un millor preu.

En aquest sentit, Iryo té aliances amb empreses de taxis, trens urbans, autobusos, rent a car, pàrquings, ferris i aerolínies com Air Europa, Imbric, Avis o Adif. I recentment també ha introduït fins i tot l'opció de reservar el tren més l'hotel des de la seva plataforma, firmant aliances amb Booking.com i Destinia.

L'aliança amb Destinia, per cert, la va anunciar en un encontre Guillermo Castrillo fa només uns dies, on va explicar que l'objectiu d'Iryo és continuar completant l'experiència de viatge dels seus clients amb aquesta solució de "Tren + Hotel, amb més de 3.000 hotels disponibles en les 11 destinacions iryo". Els hotels que es poden reservar a la seva plataforma s'ofereixen amb descomptes exclusius en reservar de manera conjunta amb el tren.

Castrillo també va fer lliscar la probabilitat de connectar Espanya amb França amb els seus trens en un futur, mentre manté la idea d'unir Madrid amb Lisboa en un tren directe. "Estudiem totes les possibilitats, fins i tot plantegem a la Comissió Europea un pilot per a Madrid-Lisboa, però no hem avançat perquè el desenvolupament de la infraestructura és més lent. I amb França, igual, estem analitzant el mercat com tants d'altres", va comentar el directiu.