El conseller delegat d'Inditex, Óscar García Maceiras, ha revelat aquesta setmana que Zara, que acaba de complir 50 anys, compta amb una "fórmula" d'èxit: La fórmula Inditex. Dins de la Càtedra Fundació La Caixa, Economia i Societat, celebrada aquesta setmana a Madrid, el directiu va ressaltar la qualitat de l'equip humà d'Inditex com un dels quatre valors de la companyia, juntament amb la sostenibilitat, el focus en el client i la preocupació per la moda. Així, el CEO del negoci de moda més gran d'Espanya va afirmar que la recepta de l'èxit d'Inditex és (m+c+s+p)·v. Però, què significa això?: moda, client, sostenibilitat, persones i valors.
Els ingredients de 'La fórmula Inditex'
En el cas de la moda, García Maceiras va treure pit de les diferents marques del grup i va indicar que "la moda va molt més enllà de comprar roba, és una manera de relacionar-se amb els altres. Tractem d'oferir moda de qualitat i disseny a un preu raonable", va postil·lar el directiu, que va assegurar que el grup compta amb més de 700 dissenyadors i 700 patronistes.
Pel que fa a client, el CEO va destacar que "la nostra paraula clau no és la rapidesa, sinó la precisió per enviar el que demana el client a cada una de les nostres 5.500 botigues", segons recull Expansión. Així, García Maceiras va assegurar que el gegant gallec té una "constant obsessió pel client i per identificar raons per les quals volen visitar les nostres botigues". A més, va explicar que entre les seves principals tasques hi ha la d'identificar en cada metre quadrat de les tendes com oferir la millor experiència als clients.
Respecte a sostenibilitat, Inditex defensa l'esmentada branca i García Maceiras va afirmar que per al grup existeixen tres conceptes clau relacionats amb la sostenibilitat: circularitat, innovació i col·laboració. Més enllà d'aquests conceptes, des de la multinacional tenen l'aspiració de reduir en més del 50% les emissions de la seva cadena de subministrament el 2030 i aconseguir la neutralitat el 2040.
Persones és un altre dels ingredients de la recepta d'Inditex. "L'empresa compta amb més de 160.000 professionals, amb una edat mitjana de 30 anys i majoritàriament dones amb un alt grau de compromís. Invertim molt per ser ocupadors de referència amb remuneracions atractives", va ressaltar el directiu.
Finalment, la fórmula d'Inditex és la suma d'aquests quatre conceptes (moda, client, sostenibilitat i persones), però al seu torn amb un multiplicador que aplica sobre tots ells: els valors. "És un multiplicador lligat a la cultura de l'empresa i en el nostre cas, a la figura del nostre fundador, Amancio Ortega". A parer seu, aquests valors es resumeixen principalment en tres: humilitat, prudència i ambició.
El rol de la IA dins la multinacional de moda
Preguntat per la intel·ligència artificial, García Maceiras va argumentar que "és una eina que facilitarà les coses als equips de la multinacional", però resultarà "difícil" que supleixi la sensibilitat humana que aporta l'equip de treballadors a la companyia. "Pot ser una eina, pot ser una palanca per facilitar les coses als nostres equips, però continuem creient que la intel·ligència humana continua liderant el nostre model", va comentar.
D'aquesta forma, el conseller delegat de la multinacional d'origen gallec es va mostrar favorable a continuar integrant la intel·ligència artificial als seus equips, ja que forma part dels processos d'innovació que la companyia ha abraçat durant més de 50 anys i que li permeten continuar posant els clients en el centre dels seus principis. "Hem estat una empresa que ha tractat de treure profit de la tecnologia pràcticament des del principi", va destacar, per agregar que "és necessari ser un pèl inconformista i continuar avançant en els diferents processos de transformació".