El negoci internacional d'Inditex segueix generant beneficis milionaris i des de la tèxtil posen el focus als Estats Units. No obstant això, mentre que la inversió i els esforços per expandir-se al país nord-americà han augmentat, els beneficis de la companyia d'Amancio Ortega han registrat un retrocés l'últim any. Per altra banda, la propietària de Zara s'ha recuperat a la Xina, país on fa anys que redueix la presència física, i ha aconseguit duplicar els beneficis.

Inditex té presència a més de 200 mercats amb una baixa quota en cadascun, cosa que des de la mateixa empresa destaquen com a positiu pel potencial que encara poden desenvolupar. Però hi ha diversos països que destaquen sobre la resta. Així, Espanya és el territori que més guanys reporta al grup que dirigeix Óscar García Maceiras, amb un benefici 1.618 milions abans d'impostos. En el terreny internacional, el dibuix ha canviat durant l'últim any, en part, per la caiguda de beneficis als EUA.

D'aquesta manera, Països Baixos, Mèxic i Suïssa es mantenen en aquest ordre com els mercats internacionals més rendibles per a la tèxtil gallega, segons consta en el seu informe financer anual. En el primer cas, Inditex ha passat de generar 566 milions d'euros a 824 a tancament del seu últim exercici, mentre que el benefici a Mèxic s'ha disparat des dels 376 fins als 541 milions. Inditex també ha augmentat el seu resultat a Suïssa, passant de 493 a 525 milions d'euros.

Inditex guanya 31 milions menys als EUA, però insisteix en el seu potencial

Malgrat els esforços per fer dels Estats Units el seu segon mercat, tal com va assegurar el mateix Maceiras l'any passat, l'evolució del negoci ha baixat al país fins a la cinquena posició del rànquing de beneficis del grup. La cotitzada ha passat de guanyar 424 milions el 2022 a 393 milions a tancament del 2023, la qual cosa suposa una caiguda del 7,3%. El grup no ofereix explicacions sobre el motiu d'aquesta desacceleració.

Es tracta d'una situació que contrasta, o almenys sorprèn, amb els plans d'expansió d'Inditex en la primera economia del món. Ja fa un any Maceiras va deixar clara l'aposta del grup per conquerir els Estats Units amb un ambiciós pla de 30 projectes entre obertures, reformes i reubicacions fins al 2025. Durant aquest any inaugurarà diferents botigues flagships a Los Angeles, Las Vegas i Boston, a més de preparar el desembarcament de la seva plataforma de roba de segona mà, Zara Pre-Owned, que ja és a 16 països.

És en aquest mercat on també vol potenciar el canal online, que ja genera més de 9.000 milions a la companyia globalment. Així, llançarà un live streaming (transmissió en directe) setmanal als Estats Units per continuar creixent en vendes a través d'internet. D'altra banda, el conseller delegat d'Inditex va anunciar que inauguraran la seva primera botiga de la marca Massimo Dutti al país, situada a Aventura Mall, un gegantí centre comercial al nord de Miami (Florida).

Amb aquesta nova obertura, Inditex passarà a tenir dues marques operant al país, ja que fins ara només comptava amb la presència del seu vaixell insígnia, Zara. A tancament del 2023, la companyia que presideix des de fa dos anys Marta Ortega comptava amb un total de 99 establiments de Zara als Estats Units, un més que l'any anterior.

Inditex ho té clar i els seus plans d'expansió passen pel gegant nord-americà, després de la seva sortida i venda del negoci a Rússia, fins aleshores el seu segon mercat més gran. No obstant això, no és l'única empresa del sector que ha posat el focus als Estats Units. La catalana Mango ha anunciat l'obertura de 50 noves botigues al país el 2024, mentre que per a la sueca H&M ja és el seu principal mercat.

Xina: menys botigues, més beneficis

Al costat contrari hi ha la Xina, país on ha dut a terme bona part de la reducció de les seves botigues físiques. Tanmateix, és en aquest territori on més força ha recuperat el negoci, passant a guanyar més del doble el 2023 en comparació amb l'any anterior. Segons els comptes d'Inditex, ha passat d'obtenir un benefici de 105 milions abans d'impostos a 241 milions d'un exercici a l'altre.

Paradoxalment, la situació quant a establiments és la contrària que als Estats Units. La matriu de Zara ha reduït considerablement els punts de venda al gegant asiàtic, passant de tenir 281 botigues (comptant les regions administratives especials de Macau, Hong Kong i Taiwan) a 230 a tancament de l'últim exercici. Una estratègia que des d'Inditex implementen des de fa diversos anys.

Per fer-se una idea del camí pres per la multinacional tèxtil, cal destacar que Inditex va arribar a superar els 600 establiments a la Xina l'any 2016. Anys més tard, va dur a terme nombrosos tancaments emmarcats en el seu pla d'optimització de la xarxa de botigues a nivell global, que va acabar incloent la totalitat de punts de venda de les seves marques de moda jove Stradivarius, Bershka i Pull&Bear el 2021. Actualment, la seva xarxa de botigues al país està formada per Zara (inclosa Zara Home), Massimo Dutti i Oysho.

La desinversió (almenys en botigues físiques) a la Xina és una estratègia que ha impulsat en els últims anys part del sector. Factors com alguns boicots a marques com H&M, Nike o Puma, l'agressiva política de covid zero que va implementar el govern en els pitjors anys de la covid-19 o la tendència al consum de marques locals (guochao) de la població del país expliquen la situació.

En l'altre extrem, les marques europees han trobat un filó als Estats Units, on hi ha un gran potencial de creixement i la rendibilitat de les botigues és superior a la que poden obtenir a Europa, ja que els preus de venda són més elevats. En qualsevol cas, Inditex mantindrà el focus als Estats Units mentre continua rendibilitzant el mercat xinès, gràcies en bona mesura al potencial de captació del client online.