El sector turístic espanyol viu un dels millors anys de la seva història i els aeroports ho reflecteixen amb un rècord de 257 milions de passatgers fins al setembre. Totes les companyies presenten xifres rècord i les aerolínies no són una excepció. Tanmateix, Iberia i Iberia Express segueixen en caiguda lliure i reflecteixen la pèrdua de milions de passatgers per segon trimestre consecutiu, sobretot la low cost.
Les dades del Ministeri de Transport reflecteixen que Iberia perd quota en el mercat domèstic i en l'europeu, mentre guanya en el llarg radi, fora de la Unió Europea (on s'inclou el Regne Unit). Des de la companyia expliquen que han deixat d'operar algunes rutes a Espanya i les ha cobert Air Nostrum, que també és del Grup. Per apostar més pels Estats Units i Amèrica Llatina, on han reforçat la capacitat. També apunten als problemes en la cadena de subministraments que afecten el sector.
No obstant això, Iberia reflecteix una pèrdua de més de 200.000 passatgers en els nou primers mesos de l'any, segons les dades aportades per Aena. Cosa que es tradueix en una caiguda de l'1,2% davant la millora de totes les seves competidores. Tot i que a tancament de setembre es mantenia com la tercera aerolínia per passatgers a Espanya, retallava ja distàncies amb la quarta, que és EasyJet
En concret, l'aerolínia que presideix Marco Sansavini va tancar el tercer trimestre amb 16,6 milions de passatgers. Mentre que EasyJet suma aquest any 879.284 passatgers i arriba ja als 14,16 milions. Les quotes de mercat també s'estrenyen, Iberia concentra ara el 6,7% del mercat espanyol i la britànica, un 5,7%
Iberia Express perd més d'un 10% de passatgers
La situació d'Iberia Express és més dramàtica, la companyia de baix cost perd 1,06 milions de passatgers entre gener i setembre malgrat el boom de l'aviació. La caiguda de viatgers supera ja el 10% aquest any i s'ha accentuat a l'estiu, la temporada alta per al sector. I és que, durant l'estiu del 2024, Iberia Express va transportar 5,6 milions de passatgers, mentre que aquest estiu n'ha transportat una mica més de 3 milions.
Dels 25 avions de la seva flota, gairebé la meitat (12) s'han vist afectats pels problemes amb els motors dels dos fabricants amb els quals van equipats els A321neo. Cosa que ha provocat que la low cost hagi hagut de reduir capacitat, expliquen des d'Iberia Express, que confirma que els ajustos s'han anat accelerant des del març, segons han anat vencent els cicles.
En paral·lel, IAG (el grup al qual pertany) ha deixat d'apostar per ella pel conflicte salarial que manté amb els pilots des de fa mesos, amenaçant fins i tot amb tallar la relació i crear una nova aerolínia de baix cost a Barajas. De fet, quatre dels avions que anaven destinats a la seva flota, van ser dirigits a altres aerolínies del grup.
Amb aquesta caiguda, Iberia Express baixa dos llocs i es posiciona ara com la sisena aerolínia per passatgers al mercat espanyol amb 9,1 milions, després de ser desplaçada per EasyJet, que en créixer un 6,6% passa de la sisena a la quarta. I també per Air Europa, que ara és cinquena perquè suma 151.453 passatgers entre gener i setembre i assoleix els 13,5 milions. Però a més, el grup Binter amenaça també la posició d'Iberia Express. La canària creix en 837.979 passatgers aquest any i frega ja els 9 milions, una xifra rècord.
Al capdavant de totes elles hi ha Ryanair, que de les 168 companyies que operen al mercat aeri espanyol es manté la número u amb 53,8 milions de passatgers entre gener i setembre (2,4 milions més que l'any passat) i una quota de mercat de gairebé el 22%; i Vueling, que també és del grup IAG, i roman com la segona aerolínia per passatgers amb 37,7 milions, en créixer en 780.000 en nou mesos. Tanmateix, perd quota de mercat (fins al 15,3%) perquè les altres companyies li estan guanyant terreny i creixen amb més força que la catalana.
