L'opa del BBVA sobre el Sabadell va generar una forta competència en banca d'empreses. Les entitats han estat molt agressives en els últims mesos per intentar captar clients a riu revoltat i la que ha volgut captar, ha hagut de tirar els preus per poder competir. Malgrat el context, Ibercaja ha aconseguit créixer, encara que alerta que el mercat ha quedat “desvirtuat”.
"L'opa ha durat un any i mig, s'ha allargat molt en el temps", un temps, destacava aquest dijous la directora de banca d'empreses d'Ibercaja, Teresa Fernández, en què "ha augmentat la competència en el mercat i hem tingut una guerra de preus important". En una trobada informativa, la directiva assegurava que aquesta guerra "s'ha notat molt més en preus, que en captació de clients".
Els clients, afegia, "estaven pendents de què passava amb l'opa" i ara que tot ha tornat a la normalitat després que l'opa fracassés "el mercat està desvirtuat en preus. Són molt baixos, ofereixen poca rendibilitat, però a poc a poc s'anirà calmant", indicava.
Ibercaja, no obstant això, ha aconseguit captar 4.000 noves empreses en els últims dotze mesos -de setembre a setembre- i assolir les 85.000. L'entitat aragonesa s'ha proposat arribar a les 90.000 l'any que ve i assolir el 2% de quota de mercat, sent aquest un dels seus objectius del pla estratègic 2024-2026.
Així mateix, Ibercaja ha incrementat el volum total de la seva activitat amb les empreses fins als 14.000 milions d'euros en els últims dotze mesos, la qual cosa suposa un creixement del 7,4%. I ha tancat el trimestre amb una cartera d'inversió per sobre dels 7.580 milions, la qual cosa suposa un creixement del 5,4% respecte al setembre de l'any anterior.
Teresa Fernández ha recordat també altres objectius que tenen per al 2026, un any en què aspiren a créixer entre 1.000 i 1.500 milions d'euros en saldo de crèdit a empreses, seguir avançant en quota de mercat i superar el 30% del pes del crèdit d'aquest segment de clients sobre el total de l'actiu del banc. Ara representa el 26%.
Per altra banda, l'entitat ha recordat que estan notant més creixement de nous clients en zones fora del seu territori natural. Així, el 35% de la seva cartera d'empreses ja és a Madrid, l'altre 35% a l'Arc Mediterrani (incloent Catalunya) i la resta, a Saragossa, La Rioja, Guadalajara o Badajoz, que són els seus territoris tradicionals i on han crescut amb adquisicions en els últims anys.
La directora de banca d'empreses d'Ibercaja posava en relleu que és el cinquè any consecutiu en el qual creixen per sobre de la mitjana de mercat, un 2,4% interanual. "En els últims quatre anys, la banca ha decrescut en crèdit a empreses i nosaltres hem crescut". Aquest 2025 tots creixen, però l'entitat aragonesa per sobre de la mitjana. La seva quota de mercat en empreses en quota de mercat ha crescut de l'1,77% a l'1,79% fins a setembre, però esperen créixer més en el trimestre i en 2026 arribar al 2%.