IAG confirma que ha presentat una declaració d'interès per TAP Air Portugal. La matriu d'Iberia, Vueling, Level o British Airways, se suma al grup Lufthansa i al grup Air France-KLM, que aquesta setmana han presentat formalment el seu interès o les seves ofertes per adquirir una participació la companyia aèria portuguesa, que està en procés de privatització per part del govern lusità.
Les interessades tenien de termini fins al 22 de novembre i de moment, ha transcendit el d'aquests tres grans grups. Des d'IAG, tanmateix, destaquen que encara que han presentat una declaració d'interès a Parpública, l'empresa portuguesa de participacions públiques, per posicionar-se en la privatització parcial de TAP. Haurien d'abordar "diverses condicions abans que IAG pogués proposar una inversió".
És a dir, que IAG no ha comunicat quant vol quedar-se d'aquesta companyia aèria ni ha donat una xifra. Del grup Lufthansa, per exemple, ha transcendit el seu interès a adquirir una participació del 19,9%. Mentre que Air France-KLM va confirmar la seva oferta i va indicar que està d'acord amb les condicions que ha fixat el govern portuguès perquè els possibles socis de TAP garanteixin el manteniment de la plataforma de vols (hub) a Lisboa, la seu a la capital portuguesa i la base d'operacions de TAP.
En qualsevol cas, el grup que dirigeix Luis Gallego creu que TAP té un potencial significatiu dins d'IAG. "El nostre model descentralitzat ofereix marges líders en el sector i s'ajusta a l'ambició del Govern portuguès de protegir TAP. La nostra trajectòria demostra com invertim per enfortir les nostres aerolínies, cosa que beneficia els clients, els empleats, les economies locals i els accionistes”.
IAG fa anys que té l'ull posat en TAP. De fet, era el seu ‘pla B’ si la compra d'Air Europa fallava, com finalment ha ocorregut. Però el grup fins i tot es va plantejar anar a per ella encara que l'operació prosperés. La seva forta presència al Brasil s'ha convertit en el seu major atractiu. Si bé, la portuguesa és l'aerolínia europea que més connexions té amb el país i la que més vols ofereix, vola ara a 14 ciutats brasileres i ha consolidat el pont aeri entre Europa i Sud-amèrica.
L'Executiu portuguès va aprovar un decret llei el 2023 on es van fixar les condicions per a la privatització de TAP i va manifestar la seva intenció de desprendre's d'un 51% del capital, com a mínim. Els plans del govern lus, que va haver d'injectar 3.200 milions d'euros a la companyia aèria durant la pandèmia, passaven per tenir els plecs llestos a finals d'aquell any i posar-la a la venda durant el primer semestre del 2024.
Però la venda s'ha retardat diverses vegades fins que ara, en aquesta recta final del 2025, s'han reactivat. Tanmateix, s'espera que la privatització trigui encara alguns mesos més, segons va revelar Luís Rodrigues, conseller delegat de TAP, fa uns dies durant la presentació de resultats.
