El grup Lufthansa, al qual pertanyen aerolínies com la pròpia Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss, Brussels Airlines i Eurowings, ha presentat aquest dijous formalment una oferta per adquirir una participació a TAP Air Portugal, que està en procés de privatització per part del Govern portuguès. El grup Air France-KLM també ho va fer dimecres. Mentre que IAG, matriu d'Iberia, Vueling o Level, que públicament ha confirmat el seu interès en reiterades ocasions, apura el termini (que acaba el dia 22) i encara no ha presentat cap oferta.
L'alemanya Lufthansa ha lliurat a Parpública, l'empresa portuguesa de participacions públiques, una carta en la qual mostra formalment el seu interès per desenvolupar una col·laboració a llarg termini amb TAP i adquirir una participació del 19,9%, avança l'Agència EFE. Al grup li interessa l'aerolínia portuguesa per les seves connexions aèries a Sud-amèrica, sobretot al Brasil, on és líder.
El dimecres, Air France-KLM va confirmar la seva oferta i va indicar que està d'acord amb les condicions que ha fixat el govern portuguès perquè els possibles socis de TAP garanteixin el manteniment de la plataforma de vols (hub) a Lisboa, la seu a la capital portuguesa i la base d'operacions de TAP.
TAP Air Portugal és l'aerolínia europea que més connexions té amb el Brasil, opera més de 1.250 vols per setmana i connecta amb 85 ciutats a través de la xarxa de destinacions de la companyia, que comprèn set aeroports a Portugal, 10 a Amèrica del Nord, 14 a Amèrica Central i del Sud, 12 a Àfrica i Orient Mitjà i 42 a Europa (a més de Portugal).
La seva forta presència al Brasil s'ha convertit en el seu major atractiu durant el procés de privatització en què es troba immersa i pel qual ja s'han interessat grans conglomerats. Recentment, el conseller delegat del grup Lufthansa, Carsten Spohr, va explicar que "TAP Air Portugal té una importància estratègica en la indústria aèria europea. Com a soci a llarg termini a la Star Alliance i amb les nostres àmplies inversions a Portugal veiem el grup Lufthansa com el millor soci per a TAP i per a Portugal".
Però la companyia aèria portuguesa no només ha rebut afalacs de Lufthansa. De fet, IAG sempre l'ha tingut com a ‘pla B’ si la compra d'Air Europa fallava, com ha ocorregut. Però fins i tot es va plantejar anar a per ella encara que hagués prosperat. Dissabte que ve 22 de novembre conclou el termini per a la presentació de mostres d'interès per a la privatització de TAP. IAG de moment no s'ha pronunciat, però espera fer-ho entre aquest dijous i divendres.
Luís Rodrigues, conseller delegat de TAP, va explicar fa uns dies durant la presentació de resultats que durant l'últim trimestre, els seus accionistes van aprovar l'inici del procés de privatització parcial del capital i preveuen que aquest procés es prolongui durant diversos trimestres. Mentrestant, l'enfocament estratègic de la companyia "continua sent el mateix: transformar TAP en una empresa sosteniblement rendible i atractiva, consolidant l'eficiència operativa i la sostenibilitat financera, i fer-ho a través del nostre compromís i treball diari, amb el suport dels nostres stakeholders i la dedicació dels nostres equips”.