El grup d'aerolínies IAG, al qual pertanyen Iberia, Vueling o Level, a més de British Airways i Aer Lingus, dispara més d'un 40% el seu benefici en el primer semestre. La companyia que dirigeix Luis Gallego va guanyar 1.301 milions de gener al juny davant els 905 milions d'un any abans, segons els comptes publicats aquest divendres en la CNMV, on explica que el sector continua beneficiant-se del canvi en la despesa dels consumidors, que ara prioritzen els viatges.

El creixement dels ingressos d'IAG en el primer semestre va ser del 8%, fins a assolir els 15.906 milions d'euros. I el benefici d'explotació (abans de partides excepcionals) va ascendir a 1.878 milions, un 43,5% més. El hòlding destaca que té un balanç sòlid, després de reduir el deute en 2.200 milions.

Iberia va aportar als comptes del grup un benefici de 564 milions d'euros abans de partides excepcionals, un 55% més que un any abans; British Airways va guanyar 824 milions, el 48% més; Vueling va guanyar 95 milions en el semestre, 2 milions menys i Aer Lingus i Aer Lingus va multiplicar per nou el seu resultat, fins als 80 milions. Per la seva part, el resultat d'IAG Loyalty -que agrupa els programes de fidelització- va ser de 191 milions, 2 milions menys.

Quant a la flota, IAG detalla que va rebre un total de 20 avions de gener a juny i va exercir opcions de compra per uns altres 18 (6 per a Iberia i 12 per a British). A més, va realitzar comandes per a 53 avions, 21 Airbus i 32 Boeing, que es destinaran a la renovació de la flota, i es lliuraran entre el 2027 i el 2033.

Espanya, Europa, Amèrica i resta del món

En el comunicat, IAG destaca que la demanda de viatges a Europa continua sent robusta i la companyia està "ben posicionada" per aprofitar la posició d'Espanya com a principal destinació de lleure dins del Vell Continent. En conjunt, IAG va augmentar la seva capacitat en un 2,8% dins d'Europa i un 3,5% al mercat domèstic espanyol durant el primer semestre.

Vueling va incrementar la seva capacitat en un 3,3% en el primer semestre, tornant al creixement després d'haver assolit un nou acord amb els seus pilots l'any passat, amb l'objectiu estratègic de reforçar la seva posició als seus mercats principals; Aer Lingus s'està beneficiant de l'augment de la demanda des d'Irlanda cap al Regne Unit i Europa; British Airways va incrementar la seva capacitat (sobretot en el segon trimestre, un 9,2%) al mercat de lleure a través de Cityflyer i Euroflyer; I Iberia s'està centrant en ciutats europees clau per donar suport a les seves ambicions de llarg radi.

Malgrat tot, els ingressos unitaris de passatgers al mercat intraeuropeu van disminuir un 0,4% en el primer semestre. Aer Lingus i Iberia van obtenir bons resultats, i els ingressos unitaris de British Airways reflecteixen el seu elevat creixement de la capacitat, explica IAG. Mentre que Vueling va experimentar una demanda una mica més feble a determinats països del nord d'Europa.

Els ingressos unitaris de passatgers al mercat domèstic espanyol van disminuir un 1,6% en el semestre, encara que van ser lleugerament positius en el segon trimestre amb un 0,9%, sent el canvi de data de Setmana Santa un factor rellevant, especialment en Vueling.

Quant a l'Atlàntic Nord, en particular el Regne Unit i EE. UU., on IAG té una forta posició en aquest mercat. El grup d'aerolínies va incrementar la seva capacitat un 1,1% en el primer semestre de 2025. British Airways va ampliar el seu servei diari a Pittsburgh. Tant Iberia com Aer Lingus han utilitzat els seus nous A321 XLR per impulsar un creixement rendible, afegint freqüències, reduint l'estacionalitat o realitzant vols directes a ciutats secundàries.

"El mercat llatinoamericà està creixent fortament"

La companyia destaca que en aquest mercat, el primer trimestre va ser especialment positiu, impulsat per una demanda molt forta, menor capacitat competitiva cap a Heathrow i l'èxit de la nova flota XLR. El segon, tanmateix, va reflectir el creixement estacional de la competència i certa debilitat en la demanda de lleure a classe turista amb origen en EE. UU. En conjunt, els ingressos unitaris de passatgers van augmentar un 5,4% en el primer semestre.

D'altra banda, la firma assenyala que el mercat llatinoamericà està creixent fortament a causa de l'augment de la inversió econòmica, la migració i els viatges de lleure entre ambdues regions. Com a resultat, l'estratègia a llarg termini de Iberia és centrar el creixement de la seva xarxa de llarg radi a Llatinoamèrica i en el primer trimestre va incrementar la seva capacitat un 7%. En el segon, la va reduir lleugerament pels problemes relacionats amb els motors de la seva flota de A330. British Airways també va reduir lleugerament la seva capacitat com a part del seu pla general de resiliència per a 2025.

En conjunt, el creixement d'IAG en aquest mercat va ser del 3,5% durant el semestre. Els ingressos unitaris de passatgers van augmentar un 3,0% en el primer semestre de l'any, la qual cosa posa de manifest la fortalesa sostinguda del mercat.

Quant a l'Àfrica, l'Orient Mitjà i Sud d'Àsia ("AMESA") el conglomerat hispanobritánico indica que s'ha mostrat robust, malgrat el conflicte a Israel i l'Iran, encara que les seves aerolínies actualment no volen a Tel Aviv i van suspendre temporalment els vols a destinacions al Golf. La capacitat de British Airways cap a Àsia-Pacífic és inferior a la que tenia abans de la Covid a causa de l'escassetat d'avions de llarg radi, reconeixen.

Però Iberia ha tornat a Tòquio durant l'hivern. Els ingressos unitaris de passatgers del grup cap a la regió AMESA van augmentar un 3,6% durant el primer semestre, i un 2,9% cap a la regió d'Àsia-Pacífic en el mateix període.