Les empreses catalanes que vulguin accedir als ajuts per protegir-se dels aranzels del 15% a la Unió Europea aprovats per Donald Trump podran accedir-hi a partir del mes de setembre vinent. Seran 27 milions dels 50 que ha anunciat aquest dimarts el president Salvador Illa des del seu viatge per la Xina. Els altres 23 es repartiran en els anys vinents fins al 2030.
Aquests 50 milions, d'altra banda, són una ampliació dels 37,5 milions ja anunciats el passat mes de maig gràcies a una ampliació de crèdit aprovada amb el suport d'Esquerra.
Els ajuts es repartiran en quatre línies. La primera seran 9 milions d'ajuts per a la multilocalització, és a dir, per obrir filials, amb un màxim de 80.000 euros per empresa. La majoria d'empreses interessades a obrir filials als Estats Units per no haver de pagar l'aranzel exportador són del sector industrial, han dit fonts del departament d'Empresa.
La segona són cupons a la internacionalització, per diversificar mercats, amb una dotació de 3,5 milions d'euros i uns ajuts màxims de 10.500 euros, que ajudaran a que els països que exportin als Estats Units puguin enfocar-se a altres països.
Fonts d'Empresa han ressaltat que un 85% de les exportacions catalanes es fan a països amb els quals la Unió Europea té un acord de lliure comerç i només un 4,3% de les empreses exporta als Estats Units.
És per això que la cerca d'altres països com Mèxic, l'Índia, Vietnam o Indonèsia pot acabar sent un element positiu per a les empreses que decideixin diversificar mercats.
A més, el departament d'Acció es planteja com a prioritari que augmentin les 18.000 empreses exportadores regulars que té Catalunya, és a dir aquelles que es nodreixen de vendes a l'exterior. L'objectiu és arribar a les 19.000 l'any 2030.
La tercera línia d'ajuts anirà destinada a activitats de promoció internacional amb ajuts de fins a 30.000 euros i un pressupost total de 8 milions.
I la quarta és per ajudar a créixer les empreses, una de les prioritats per tal de fer-les més resistents als aranzels i altres inclemències geopolítiques o econòmiques. Són ajuts de fins a 90.000 euros per empresa que arribaran als 4,5 milions.
Els ajuts poden arribar a beneficiar unes entre 900 i 1.000 empreses, entre les quals ha detectat les 126 que més dependència dels Estats Units tenen.
Fonts del departament d'Empresa destaquen com a avantatge competitiu del mercat català la seva poca dependència del mercat estatunidenc, tot i que hi ha un efecte no calculat en les exportacions indirectes que passen per països com França o Alemanya, que n'exporten més.
El fet que els aranzels siguin més baixos que a altres països com la Xina (en negociació des del 25%), el Brasil (50%) o Corea del Sud (25%) pot ser també un avantatge per als països europeus i per a Catalunya.
Ara bé, és un desavantatge si tenim en compte que hi ha països que tenen aranzels més baixos, com el Regne Unit, Austràlia, Turquia, Aràbia Saudita o Singapur, del 10%.
Els aranzels afecten 4.350 milions d'euros a Catalunya i 3.160 empreses exportadores, especialment de sectors com la química, la farma, la maquinària, l'agroalimentació i la metal·lúrgia.