La ministra de Transport, Raquel Sánchez, ha anunciat aquest dissabte "cessaments imminents" a Renfe i Adif per l'error en les determinacions tècniques dels nous trens de rodalies destinats principalment a Cantàbria i Astúries i ha assegurat que el nou model estarà dissenyat a l'estiu, per començar a fabricar-lo immediatament. El Ministeri de Transports crearà un grup de treball, al qual convidarà a participar als governs de les dues comunitats, per fer un seguiment de tot el procés i ha encarregat ja una auditoria interna a Renfe i Adif per "poder determinar amb més detall quan es va produir aquest error".

"No em tremolarà la mà per depurar responsabilitats i evidentment es produiran cessaments imminents tant a Renfe com en Adif per assumir les responsabilitats d'aquest error", ha dit durant una visita a Castre Urdiales la ministra, que ha traslladat "un missatge de disculpa" als càntabres. Segons Raquel Sánchez, es "prendran totes les accions que siguin necessàries per poder escurçar el retard que es patirà en el lliurament d'aquests trens", que, com ha aclarit, encara no estaven fabricats, informa Efe.

L'error es va advertir en la fase de disseny de les noves unitats, que per les seves dimensions no caben als túnels. "Farem tots els esforços per escurçar al màxim el temps de fabricació i de producció. Som conscients tots que hem de fer un esforç ingent tots per poder corregir aquest retard que inevitablement es produirà", ha assenyalat, quan se li ha preguntat pels terminis per a l'arribada dels nous trens.

"Canalitzar tots els esforços perquè els trens arribin com més aviat millor a Cantàbria"

La titular de Transportes ha insistit que es "canalitzaran tots els esforços perquè els trens arribin com més aviat millor a Cantàbria", després de defensar el compromís del Govern d'Espanya amb la millora dels rodalia en aquesta comunitat i a tot el país. "Partim d'una situació prèvia de 40 anys en què no s'havien renovat els trens en aquest país i ha estat aquest Govern el que ha posat a sobre de la taula i està executant un pla de renovació dels trens de més de 3.000 milions d'euros", ha reivindicat.

En aquest pla estan inclosos els 31 trens d'ample mètric- els que circulen per les antigues línies de Feve- que es van encarregar a CAF per a, segons Raquel Sánchez, "corregir aquesta desídia i aquest abandonament". La ministra ha dit que havia de viatjar a Cantàbria "per donar la cara i assumir la responsabilitat" que li correspon com a representant públic, i demanar disculpes per l'error, com va fer ja aquest divendres en una conversa telefònica amb el president del Govern regional, Miguel Ángel Revilla, amb qui comparteix "el seu enuig i la seva indignació", ha afegit.

D'aquesta conversa ha parlat també Revila en un acte a Santander, abans de les declaracions de la ministra en Castre Urdiales. A més d'exigir responsabilitats, el president de Cantàbria ha reclamat "terminis raonables" per al lliurament dels nous trens, el contracte dels quals es va firmar el 2020 i "ja havien d'estar en funcionament". "Ja firmava jo per dos anys i que no siguin tres, però el nyap és monumental i impresentable que això ocorri en un Govern mitjanament seriós", ha lamentat.

Problema amb els galibos

L'origen del problema es troba als gàlibs publicats en la declaració sobre la xarxa de Adif, que Renfe va utilitzar per descriure les característiques tècniques dels nous trens en un contracte que va publicar el 2019 per adquirir 31 trens d'ample mètric, destinats a renovar la flota de la xarxa de rodalies i mitja distància, principalment al nord del país.

El juny de 2020, Renfe li va adjudicar aquest contracte a CAF, fabricant de trens i autobusos amb seu a País Basc, per 258 milions d'euros. Quan preparava el projecte, CAF es va adonar que hi havia un error als gàlibs i que les vies no suportarien els trens encarregats i se'l va traslladar al seu client, Renfe, informa Europa Press.

Demora de 3 anys

El contracte adjudicat el 2020 fixava en 220 mesos el termini d'execució del contracte, entorn de 18 anys i quatre mesos. Com incloïa el manteniment durant 15 anys d'algunes unitats, els tres anys i quatre mesos restants serien el termini per a la fabricació dels trens, encara que normalment es lliuren de forma progressiva. Per això, els primers trens haurien d'haver estat a punt, com tard, l'octubre de 2024.

Encara que cap de les parts no ha confirmat el termini de temps que comportarà resoldre aquest problema, s'estima que la construcció dels trens que encara no s'han pogut fabricar es demora entorn de tres anys, i encara falta arreglar alguns tràmits perquè la solució pactada pugui dur-se a terme. A més dels trens de Rodalies de Cantàbria i Astúries, també estan afectats País Basc, Galícia, Castella i Lleó i Múrcia.