Les amenaces d'Óscar Puente a Ouigo s'agreugen. Aquest dilluns, durant una entrevista en Onda Cero, el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible ha confirmat que el Govern espanyol estudia acudir a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) per denunciar a la companyia ferroviària francesa per pràctiques "profundament" deslleials al nostre país.

Puente continua defensant que Ouigo està conformada per capital públic i aquesta situació li permet vendre els bitllets de tren "molt per sota" del seu cost real. Per això, insta a la companyia a "pujar preus" per poder competir en igualtat de condicions amb els seus rivals, que són l'AVE low cost de Renfe, Avlo, i la italiana Iryo. "Si la companyia francesa està en la idea de perdre diners, no hi ha cap altra solució que pujar els preus", ha insistit.

El ministre assegura que la liberalització del sector ferroviari a Espanya el passat 2020 anava a suposar "una competència sana" però segons el seu parer s'ha convertit "en una guerra des del primer minut", i n'ha culpat l'operadora Ouigo perquè ven "molt per sota" del cost i "ha arrossegat les altres dues competidores a resultats molt dolents".

Davant d'aquesta situació, el titular de Transportes ha defensat que les tres operadores als corredors d'Alta Velocitat "han d'obtenir beneficis o, com a mínim, que no tinguin pèrdues".

No és la primera vegada que Óscar Puente es manifesta públicament sobre aquest assumpte. De fet, fa només uns dies, el ministre fins i tot va culpar l'empresa francesa d'alta velocitat que les seves baixes restes "arrosseguen" Renfe a obtenir mals resultats; De manera que Ouigo va respondre a aquesta acusació, destacant que era la primera vegada que els "retreuen tenir preus baixos".

Puente va tornar de nou a l'atac i a través d'un missatge a X (Twitter) va advertir a Ouigo que el tindrà "molt en compte" en la pròxima reunió en la qual les operadores d'alta velocitat demanin al Govern que els rebaixem el cànon que abonen a Adif per poder circular a Espanya. "Està clar que podeu pagar-lo", insinuava.

Renfe continua tenint la quota de mercat més gran a Espanya

L'últim informe de la CNMC, que mesura la competència dels operadors ferroviaris a tots els corredors on operen dins d'Espanya, conclou que
en l'últim trimestre de 2023 Renfe Viajeros va continuar com el principal operador a tots els corredors, amb quotes d'entre el 50% i el 76% dels viatgers.

Mentre que Iryo va obtenir entre el 25% i el 30%, tret d'en el corredor Madrid-Alacant, on des del 15 de setembre només opera de dijous a diumenge. I Ouigo va mantenir una quota d'entorn del 21% als tres corredors, el de Madrid-Barcelona, Madrid-València i Madrid-Alacant.

És a dir, que malgrat l'acusació de Puente, Renfe continua liderant el mercat. En concret, Renfe Viajeros segueix sent l'operador més important a tots els corredors, amb una quota de mercat (agrupant els seus productes AVE i Avlo) del 51% dels viatgers al corredor Madrid-València, del 55% al corredor Madrid-Barcelona, i d'entre el 70% i el 76% als altres corredors.

Avlo té preus més baixos que Ouigo a diversos corredors

Quant als preus, la CNMC destaca al seu informe que el quart trimestre de 2023 (octubre-desembre) és el primer en el qual es disposa de la dada de variació interanual, perquè just es va complir un any des que operen les tres companyies a Espanya.

Competència assenyala que l'entrada dels nous operadors ha fet que els preus mitjans del tren d'alta velocitat baixessin en tots els trajectes l'últim any, entre el 21% del Madrid-Barcelona i el 26% del Madrid-Màlaga. En el trajecte Madrid-Barcelona el preu mitjà ha passat de 64 a 51 euros, sent Ouigo qui va oferir els bitllets més barats en mitjana (37 euros) seguit d'Iryo (43 euros) i Avlo (44 euros).

En el trajecte Madrid-València la baixada mitjana va ser de gairebé el 24%, quedant el preu mitjà en 30 euros, això són 9 euros menys que fa un any. Els preus mitjans més baixos en aquest trajecte són els d'Ouigo i Avlo (uns 22,5 euros), seguits d'Iryo (25 euros).

Mentre que al corredor Madrid-Alacant el preu mitjà va caure també gairebé un 24%. Encara que l'AVE es va abaratir menys en aquest trajecte (un 11%) que en els altres trajectes (entre un 15% i un 20%). Aquí, els preus mitjans d'Avlo, Ouigo i Iryo són de 25, 26 i 31 euros, respectivament.

Finalment, en els trajectes a Andalusia (Madrid-Sevilla i Madrid-Màlaga) el descens interanual del preu mitjà va ser del 22 i del 26% el 2023 respectivament, des de més de 65 euros a poc més de 50 euros. A Sevilla el preu mitjà més baix ho ofereix Avlo (38 euros) seguit d'Iryo (46 euros), mentre que a Màlaga els preus mitjans de les dues marques se situen en 42 euros.