Giorgio Armani, icona mundial de la moda, ha mort aquest dijous a Milà a l’edat de 91 anys. No tenia fills, però sí hereus, entre els quals hi ha els nebots i els seus col·laboradors més propers, i una fundació que es farà càrrec d’un imperi econòmic que la premsa italiana valora en 10.000 milions d’euros.

Era l’únic propietari d’un grup empresarial que l’any passat va facturar 2.300 milions d’euros, un 5% menys que en l’exercici anterior, amb un ebitda de 398 milions, un 24% menys. Malgrat aquest retrocés i al seu mal estat de salut, Armani va apostar per invertir 332 milions d’euros –el doble que en 2023– en la renovació de les botigues insígnia i en la potenciació del canal online. El grup compta amb més de 8.000 empleats i 650 botigues al món.

La meitat dels ingressos de la marca Armani es generen a Europa, mentre que el continent americà suposa el 22% i l’àrea d’Àsia-Pacífic un 19%. Un dels motius dels mals resultats de l’any passat va ser la pèrdua de vendes en el mercat xinès.

Armani és una marca de prestigi que s’ha vist envoltada d’escàndols. Un jutjat italià la va condemnar el 2024 per irregularitats laborals i, l’any passat, un organisme antimonopoli la va sancionar –juntament amb la filial industrial GA Operations– amb 3,5 milions d’euros per externalitzar part de la producció a subcontractistes que suposadament vulneraven els drets dels treballadors.

El grup Armani no desglossa els resultats per països, de manera que no informa de les vendes a Espanya, on compta amb 58 establiments amb aquesta marca: d’aquests, 12 estan a Madrid i set a Barcelona. Giorgio Amani va decidir controlar més de prop aquest mercat quan el 2010 va comprar Mezún –companyia de la família Zunzunegui, propietària de llicències comercials– i va constituir Armani Retail SRL Sucusal en España, amb seu a Madrid. I també ven els seus productes sota llicència en botigues multimarca i centres comercials.

Giorgio Armani coneixia Catalunya i, concretament, la indústria tèxtil de Sabadell. Josep Casamatina, comissari de l’exposició Sabadell teixeix que es va muntar l’any passat, va assegurar que el dissenyador italià havia viatjat personalment a Sabadell per comprar teles a la fàbrica Artèxtil, amb les quals confeccionava abrics de llana d’alta costura.

Forbes estima que Giorgio Armani comptava amb un patrimoni personal superior als 10.000 milions d’euros. A banda del negoci del luxe, també posseïa hotels, restaurants i inversions immobiliàries.

Deixa lligada la successió

En unes recents declaracions a Financial Times, conscient del seu mal estat de salut, Giorgio Armani va parlar obertament de la seva successió: “Els meus plans consisteixen en una transició gradual de les responsabilitats, que sempre he portat, a les persones més properes a mi [...] com Leo Dell’Orco, els membres de la meva família i tot l’equip de treball”.

Dell’Orco és el cap de disseny de la línia de moda masculina d’Armani i el seu col·laborador més proper des de fa molts anys. I pel que fa als familiars, destaquen les seves nebodes Silvana i Roberta Armani i, sobretot, el seu nebot Andrea Camerana, que va preparar per a la successió.

El 2016 va preparar un protocol de successió per garantir la continuïtat del grup que establia la creació de la Fundació Giorgio Armani. Fins i tot, plantejava la possibilitat de sortir a borsa, però en un termini no inferior als cinc anys després de la seva mort. Però els detalls de l’herència no es coneixeran fins que es faci públic el seu testament.