La start-up biomèdica fetaLife afronta una nova etapa de creixement per convertir una placenta artificial, també coneguda com a incubadora líquida, en una tecnologia mèdica aplicable a pacients. Per avançar en el seu objectiu, la companyia necessita una nova injecció de recursos: uns 8 milions d'euros que li permetrien accelerar el desenvolupament tecnològic i preclínic, avançar en els requisits regulatoris i preparar els primers estudis en humans.

Aquesta xifra se sumaria els recursos inicials -7,65 milions- que han rebut de la Fundació La Caixa, a través del programa CaixaResearch Placenta Artificial, per tirar endavant el projecte. El resultat ha estat "satisfactori": han desenvolupat un sistema de suport que reprodueix les condicions de l’úter per oferir una nova alternativa terapèutica als nadons nascuts abans o durant les 26 setmanes de gestació.

"Amb aquest suport, explica Elisenda Bonet, CEO de fetaLife, hem desenvolupat un prototip i realitzat les validacions del sistema amb animals; un animal gran, una ovella". Han aconseguit mantenir durant 21 dies una ovella dins del sistema amb fisiologia fetal. Aquest resultat demostra que la tecnologia pot proporcionar suport fetal durant el període previst i mantenir unes condicions fisiològiques estables. "Això és un gran avenç", constata Bonet i explica que també s'ha testejat amb un porc, de manera que "demostrem que podem transferir la tecnologia als humans; tenim les certeses i també de l’absència de danys neurològics a llarg termini". Ara cal avançar: la transició a la vida neonatal.

La biomèdica fetaLife es va constituir el 2025 per facilitar d'estructura empresarial a l'empresa derivada (spin-off) de transferència tecnològica de l’Hospital Clínic Barcelona, l’Hospital Sant Joan de Déu i la Universitat de Barcelona (UB). La fita ha estat la mateixa des del primer moment: desenvolupar un sistema per augmentar la supervivència dels nadons nascuts entre les 22 i les 26 setmanes de gestació, considerats prematurs ultraextrems. A aquestes edats, òrgans com els pulmons, el cervell o el sistema digestiu encara es troben en una fase molt primerenca de desenvolupament.