La cooperativa de distribució Eroski ha tancat el tercer trimestre del seu any comptable (que va de l'1 de febrer al 31 d'octubre) amb un benefici de 90,3 milions d'euros. Aquesta xifra representa un increment del 36% respecte al mateix període de l'exercici anterior, segons les dades fetes públiques  per l'empresa. Aquest increment en el benefici subratlla una tendència de consolidació financera en el grup. L'ebitda s'ha situat en 251 milions d'euros. Aquest registre suposa un augment de l'1,8% en comparació amb els resultats de 2024, mostrant una evolució estable del negoci. Per la seva banda, el volum d'activitat global, mesurat a través de les vendes brutes, ha assolit els 4.501 milions d'euros, en un context de consum moderat.

El nucli del negoci, el sector alimentari, ha estat el principal impulsor d'aquests resultats. Les vendes en aquest àmbit van créixer un 2,9% interanual, fins a totalitzar 4.270 milions d'euros, la qual cosa representa la immensa majoria del total del grup. La direcció de l'empresa atribueix aquesta "progrés" a l'èxit sostingut de la seva estratègia comercial i de preus, implantada fa anys. Eroski ha valorat "la bona recepció de l'esforç promocional i de contenció de preus realitzat pel grup des de finals del 2021", una política dissenyada per minimitzar "el trasllat dels costos als preus de venda" en un context inflacionari persistent. Aquesta aposta, segons la companyia, li ha permès consolidar la seva quota de mercat i reforçar la lleialtat de la seva clientela en un entorn competitiu.

Disciplina financera i aposta per la proximitat

L'any vinent, el 2026, finalitza l'actual pla estratègic. La cooperativa, amb seu a Elorrio (Biscaia), ha incidit en la continuïtat d'un "full de ruta centrat en un creixement rendible i prudent", rebutjant expansions agressives. Els eixos principals d'aquesta estratègia passen per reforçar el model de proximitat, una marca identitària del grup; l'aposta decidida per la marca pròpia i de fabricant; i el suport al producte local per a diferenciar-se i arrelar-se als territoris on opera. Aquests objectius es complementaran amb una acceleració de la digitalització i el desenvolupament de la omnicanalitat per a integrar de manera fluida tots els canals de venda. "Amb una estructura financera ja ordenada, el grup avança en la seva estratègia de creixement sota una estricta disciplina financera", ha afegit Eroski. Aquesta disciplina es tradueix en que els recursos lliures generats es destinaran prioritàriament a la modernització de botigues existents i a l'ampliació de la xarxa en territoris considerats estratègics, tot respectant els objectius d'endeutament establerts per a mantenir un balanç saludable.

Cal destacar que les xifres avançades són provisionals i no inclouen les despeses derivades de l'operació de refinançament que Eroski va dur a terme el passat mes de novembre. Aquesta operació, destinada a reforçar i optimitzar la seva posició de deute a llarg termini, tindrà el seu impacte comptable en els resultats del darrer tram de l'exercici 2025. Per tant, la fotografia completa anual estarà marcada per aquesta transacció, encara que els resultats operatius del període analitzat són considerats positius per la direcció. La publicació d'aquests resultats provisionals posa de manifest una trajectòria clara de recuperació de la rendibilitat neta per a la cooperativa, després d'anys de reestructuració. L'exercici actual està marcat per la consolidació del seu posicionament comercial.