La nova licitació del programa de turisme de l'Institut de Majors i Serveis Socials (Imserso) de la temporada 2025/2026 ha entrat en la recta final per a les empreses interessades en la seva gestió, que tenen de termini fins a les 23:59 hores d'aquest dilluns per presentar les seves ofertes. L'obertura dels sobres administratius tindrà lloc l'endemà, mentre que l'oferta econòmica proposada per cada candidatura es coneixerà una setmana més tard, el proper 27 de maig.

La companyia o companyies que guanyin la licitació -que s'estructura a tres lots- hauran de gestionar una oferta per a la pròxima temporada 205/2026 d'un total de 879.213 places, de les quals 440.284 corresponen al turisme de costa peninsular, 228.142 al de costa insular i 210.787 al turisme d'escapada i procedència europea. El valor total estimat del contracte ascendeix a 970,5 milions d'euros.

L'Institut va publicar a l'abril el plec per a la licitació del programa de 2025/2026 i les seves possibles pròrrogues en les dues següents temporades, entre les novetats de les quals destaca que els dos primers lots dels tres en els quals es divideix el contracte no podran adjudicar-se a la mateixa empresa. Els licitadors podran oferir pels lots que desitgin, però, en el cas que ho facin per l'1 (turisme de costa peninsular) i el 2 (de costa insular), hauran d'indicar l'ordre de preferència en la seva execució.

Almenys tres grups empresarials es presentaran al nou concurs, després que el confirmessin Ávoris Corporació Empresarial (Turisme Social), Mundiplan -al qual s'ha incorporat World2Meet (W2M) d'Iberostar en substitució de Iberia- i Travel Live (abans Wamos).

Encara que Travel Live va assegurar a Efe a finals d'abril que acudiria a la licitació en solitari -a diferència del concurs de fa dos anys, al que la seva agència de viatges Nautalia es va presentar en UTE amb Seniorplan i Autocars Vora-, ara no revela si, finalment, serà així o si de nou anirà acompanyat.

En la licitació anterior, Ávoris va ser adjudicatari dels tres lots, que va gestionar en la temporada 2023/2024, així com en la següent, després que se li prorrogués el contracte per un any més.

En els criteris de valoració de les propostes es dona un pes del 38% al preu i del 62% a la qualitat de la mateixa, que inclou la comercialització, l'oferta hotelera i el transport, a més de l'heterogeneïtat en la distribució de places al lot insular.

Una tarifa plana i lloc per a mascotes

Entre altres novetats del plec figura una tarifa plana de 50 euros destinada a les persones amb pensions més baixes, per a les quals es reserven 7.447 places, sent l'Imserso el que assumeixi el cost restant del viatge.

Per primera vegada es permetrà viatjar amb mascotes a la costa peninsular i les illes, reservant el licitador per a aquest tipus d'usuaris un 2% de les places d'aquests dos lots.

Els adjudicataris evitaran la concentració dels viatges en poques dates, distribuint el 36% de les places de cada lot de forma proporcional durant cada mes de la campanya.

En temporada alta, hi haurà un cost addicional de 100 euros, el mateix que s'aplicarà als segons i successius viatges de què gaudeixin els usuaris a cada campanya, independentment que siguin del mateix o diferent lot.