La plataforma X, abans coneguda com a Twitter, podria desaparèixer a la Unió Europea. L'actual propietari de l'empresa, Elon Musk, està plantejant bloquejar els accessos a la xarxa social per evitar complir amb la Llei de Serveis Digitals (DSA, per les seves sigles en anglès). La setmana passada, la Comissió Europea va llançar un ultimàtum al magnat perquè donés explicacions sobre què estava fent en matèria de moderació de continguts, on asseguraven tenir proves que estaven allotjant material il·legal o que promovia la desinformació.

Així, Elon Musk estaria sospesant la idea de bloquejar l'accés a X als països de la UE, la qual cosa suposaria perdre el 10% dels usuaris de la xarxa social, segons les dades d'Apptropia. Segons Business Insider, els plans de l'empresari també passarien per restringir les operacions de X a altres països com els Estats Units i potser també al Regne Unit i el Japó, països en els quals té més èxit.

Cal recordar que a l'agost la Unió Europea va adoptar la Llei de Serveis Digitals, que estableix regles per prevenir la difusió de contingut nociu i prohibir o limitar certes pràctiques dirigides als usuaris.

En el marc del conflicte entre Israel i Hamàs, X ha rebut una allau de queixes de la UE, el comissari de Mercat Interior del qual, Thierry Breton, va enviar una carta a Elon Musk per advertir-lo que la Comissió Europea allotjava indicis que la plataforma estava sent utilitzada per "disseminar contingut il·legal i desinformació a la Unió Europea". En la missiva, Breton va recordar al multimilionari la vigència de la DSA i li va exigir retirar contingut rellevant "quan estigui justificat".

Tarifa mensual

Fa un mes, el també fundador de Tesla va explicar que planejava cobrar una tarifa mensual a tots els usuaris que volguessin utilitzar la seva xarxa social, refundada sota el nom de X. El multimilionari va explicar que cobraran per utilitzar X perquè és "l'única manera que se m'ocorre de combatre grans exèrcits de robots". En aquest sentit, Musk va assegurar que afegir una subscripció com a filtre d'entrada als usuaris faria molt més difícil per als bots crear comptes, ja que necessitarien registrar targetes de crèdit.

Cal destacar que la realitat del negoci de la xarxa social, que va adquirir per 44.000 milions de dòlars, és poc encoratjadora, ja que els ingressos publicitaris no només no han millorat des que l'empresari va agafar les regnes de la companyia, sinó que han empitjorat de forma significativa. El mateix Musk ja va avançar a començaments de mes que els ingressos publicitaris de l'antiga Twitter als Estats Units havien baixat un 60%, per la qual cosa la companyia està tractant de recuperar la confiança dels anunciants.

Arribat a aquest punt, quant podria costar la subscripció mensual per utilitzar Twitter? Malgrat que no existeix encara un anunci oficial sobre aquest possible filtre de pagament per utilitzar la plataforma, podem observar que la quota mensual per utilitzar la funció prèmium (Twitter Blue / X Premium) és d'11 euros al mes a iOS, 11 euros a Android i 9,68 euros en web a Espanya. Per tant, la nova subscripció hauria de ser significativament inferior a l'actual perquè tingués cert sentit comercial.