Els tripulants de cabina d'easyJet a Espanya han cancel·lat la vaga prevista per a la primera quinzena d'agost després d'arribar a un acord salarial amb la companyia aèria, segons informa aquest dilluns el sindicat majoritari, ÚS, que ha negociat amb l'aerolínia i el sindicat Sitcpla. En paral·lel, hi ha convocada una altra vaga pel grup Menzies, que gestiona el personal de terra de diverses companyies aèries.

Aquesta vaga, que de moment es manté, engegarà el 16 d'agost i pot afectar els vols d'EasyJet, Norwegian, Wizz Air, Emirates, British Airways, American Airlines o Turkish Airlines. Els cinc aeroports que poden patir retards són el de Barcelona-El Prat, Alacant, Palma, Màlaga i Tenerife Sud.

Els dies 25, 25 i 27 de juny, en ple començament de les vacances d'estiu, els tripulants de cabina d'easyJet a Espanya, van fer vaga per reclamar una equiparació salarial respecte a altres tripulants de cabina de les bases que té la companyia en altres països europeus. Les aturades van deixar centenars de vols cancel·lats, però les negociacions entre els sindicats i l'aerolínia no van avançar.

De manera que UTILITZO ja havia avisat easyJet que convocarien una nova vaga per a aquest mes d'agost. Les dates no s'havien comunicat, expliquen els sindicats, perquè estaven pendent de les negociacions, que finalment han acabat amb èxit i evitaran la vaga. L'acord, que forma part del III Conveni Col·lectiu de Tripulants de Cabina d'easyJet Espanya, entraria en vigor amb efectes retroactius l'1 de març de 2025 i s'estendria al 31 d'agost de 2028.

Les principals fites són l'increment del salari base en un 22% per a l'any en curs, una de pujada del 2,5% el segon any i del 4% el tercer any. A més, s'introdueix un sistema d'antiguitat en cinc nivells que bonifica progressivament el salari base: des d'un 3% el nivell 1 fins a un 15% per als treballadors de nivell 5, expliquen.

Altres millores són l'increment del pagament per sector, que serà del 5% al llarg dels tres anys i que impacta positivament en conceptes vinculats, com l'abonament de vacances i altres complements retribuïts associats. També es preveuen increments de diversa quantia en la majoria dels conceptes salarials aplicables. Finalment, s'incorpora una ajuda a l'atur per als treballadors fixos discontinus, que suposa 1.050 euros en finalitzar el seu període d'activitat.

"Encara que aquesta oferta encara no assoleix l'equiparació retributiva amb la resta de tripulants d'easyJet a Europa, és un pas rellevant en matèria salarial i ens apropa a aquesta equiparació que demandem. Els tripulants van enviar un missatge clar a la companyia amb l'èxit de la vaga de juny i, per fi, hem vist millor tarannà per la seva part. A més d'en el salarial, han cedit en altres matèries i això ha servit perquè les plantilles de les bases espanyoles recolzin la firma de l'acord", resumeix Pier Luigi Copello, secretari general d'ÚS en easyJet.

En un comunicat, la representació laboral indica que les reunions de la taula negociadora del nou conveni es reprendran al llarg d'aquest mes de setembre per tancar la redacció del text.

Per part seva, des d'easyJet assenyalen que estan “satisfets” amb l'acord aconseguit amb els sindicats a Espanya, ja que "millorarà les condicions del conveni col·lectiu local i al mateix temps, recolzarà el creixement sostenible de l'aerolínia en el mercat".