Dia continua immersa en la transformació del seu negoci cap a un model de proximitat a tots els mercats on opera per tornar a la rendibilitat. La cadena de supermercats ja ha finalitzat aquest gir estratègic a Espanya i l'Argentina i ara busca completar el procés al Brasil, mentre que a Portugal deixarà d'operar després de l'anunci de venda de la totalitat del negoci a Auchan per 155 milions d'euros. En aquest pla estratègic, la franquícia és un dels pilars més importants que el grup porti temps impulsant i que hagi accelerat l'últim any.

Les desinversions, el tancament de botigues i les remodelacions van encaminades a la tornada a números positius del grup que, segons els últims comptes presentats, va perdre 67 milions d'euros en el primer semestre de l'any. Es tracta d'un 35,8% menys que en el mateix període de 2022, quan els números vermells es van situar en els 105 milions.

Aquesta reducció de les pèrdues s'ha degut principalment a la venda de les 223 botigues de gran format a Alcampo a Espanya, que ha completat recentment. Quant a la seva altra gran desinversió, la venda de les perfumeries Clarel, buscarà una altra opció després de cancel·lar l'operació amb el fons C2 Private Capital. Després d'aquestes operacions, el grup que dirigeix Martin Tolcachir ha assegurat que no realitzarà més vendes del seu negoci, centrat a completar la seva transformació.

Es tracta d'un procés en el qual el model de franquícia, amb qui treballen des de fa 30 anys, cada vegada té més rellevància dins de l'empresa, suposant ja gran part de la seva xarxa de botigues de Dia. D'aquesta manera, segons les últimes dades publicades, a tancament de juny, la companyia comptava amb un total de 5.435 establiments als quatre països en els quals opera, dels quals 2.934 són franquícies (2.722 excloent Clarel), és a dir, el 62% (un 54% si es tenen en compte els de Clarel) de la xarxa.

Fortalesa del multifranquiciat a Espanya

L'augment d'aquest tipus de negoci que la distribuïdora està potenciant es dona a tots els països on té presència, especialment a Espanya i l'Argentina, els seus dos principals mercats. Així, Dia ha assolit i consolidat a Espanya una xarxa de més de 1.000 franquiciats, que gestionen 1.479 botigues del grup. L'increment des del primer semestre de l'any passat al mateix període de 2023 ha estat d'un 11%, fins a representar el 63% de les botigues al país (un 71% en el cas de les botigues de proximitat, que avancen 4 punts percentuals des de l'any passat).

Una proporció de la qual s'extreu un cada vegada més protagonisme dels multifranquiciats, les persones que regenten a través de franquícia diversos establiments de la marca. En aquest sentit, els multifranquiciats suposen ja el 28% del total que, segons la companyia, es deu al nou model de partnership, anunciat el 2020, i al positiu impacte d'iniciatives com a Campus Dia, a través del qual l'empresa forma aquelles persones que vulguin obrir el seu propi supermercat sota l'ensenya del grup.

Recentment, la companyia explicava en un comunicat després que en el cas d'Espanya, una de cada tres franquícies es troben en poblacions de menys de 10.000 habitants i gairebé un centenar de botigues estan en poblacions de menys de 2.500 persones. Madrid, Barcelona i Sevilla, són les províncies amb més botigues operades sota aquest model. A Catalunya, la xarxa de franquícies ascendeix a gairebé 200 establiments, liderats per gairebé 100 emprenedors, dels quals 37 gestionen 2 o més botigues.

Augmenta les franquícies a tots els països

Per la seva part, a Argentina Dia opera ja 750 botigues sota el model de franquícia, la qual cosa suposa el 72% del total de la xarxa de punts de venda al país. Així mateix, el multifranquiciat a l'Argentina compta amb una fortalesa més gran que la registrada en Espanya, ja que les botigues sota aquest model són gestionades per 456 emprenedors locals, elevant la proporció de multifranquiciats a un 41% del total.

Quant a Portugal, el percentatge de botigues franquiciades és del 60%, un punt percentual més que en el mateix període de 2022, amb 276 establiments sota aquest model dels 460 totals. I també ha augmentat en un punt percentual les seves franquícies al Brasil, on compta amb 212 supermercats franquiciats, el 35% de les seves 602 botigues al país.

Al mateix temps que Dia ha impulsat el seu negoci a través de les franquícies, s'ha centrat tots els seus esforços a reduir la seva xarxa de botigues i renovar les importants, amb la proximitat per bandera. D'aquesta manera, de les 3.965 botigues del grup al tancament de juny (excloent 1.010 botigues de Clarel i les 460 de Dia Portugal), 2.723 ja operen amb aquest model, un 69% del total. En el cas d'Espanya, el 84% dels supermercats (1.957) són de proximitat i a l'Argentina el 73% (751).

Més enllà de la transformació dels punts de venda, la companyia també vol centrar els seus esforços al canal de vendes en línia, que ha assegurat continuar potenciant la resta de l'any. En aquest sentit, Dia detalla l'en línia com una "palanca essencial" en el seu creixement, havent complert dues fites per al futur omnicanal del negoci en el primer semestre: el llançament de la nova aplicació a l'Argentina i de les noves web i aplicació a Espanya.