"La CNMC no s'ha dirigit a nosaltres per demanar que no es repercuteixi l'impost a clients", afirmava aquest dijous la consellera delegada de Bankinter, María Dolores Dancausa, en la presentació de resultats del primer trimestre. L'entitat, que va pagar el mes de febrer passat 77,5 milions a Hisenda pel nou tribut, que grava el 4,8% del marge d'interessos més comissions sobre els resultats de 2022, ja ho ha recorregut i el continua considerant "injust", segons declarava la CEO.

El resultat de l'entitat, que ha millorat un 20% al del primer trimestre de 2022 gràcies a les pujades de tipus d'interès en assolir un benefici de 185 milions, hauria estat un 60% superior de no haver pagat el nou impost, revelava el director financer Jacobo Díaz. Des de Bankinter no han aclarit si estan traslladant l'impost als seus clients, però si asseguraven que Competència no ho està vigilant. El seu argument coincideix amb en el de la presidenta de l'Associació Espanyola de Banca (AEB) que fa uns dies confirmava el mateix.

El Govern espanyol va ordenar a la banca que no repercutissin l'impost sobre els clients amb més comissions o pujant el preu dels productes, malgrat que el Banc Central Europeu va emetre un dictamen aclarint que la norma era contrària a l'europea, ja que l'Autoritat Bancària Europea (EBA) exigeix precisament que sí que es traslladin a preus tots els costos, inclosos els fiscals.

L'Executiu va avisar que vigilaria a les entitats si repercutien o no l'imposat a través de la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) qui ha de demanar informació al Banc d'Espanya i les pròpies entitats. L'organisme que dirigeix Cani Fernández encara no s'ha pronunciat públicament sobre si ja està exercint aquesta tasca (la banca diu que no) el que si va demanar el mes de febrer passat van ser més recursos per comprovar si la banca està repercutint o no l'impost als seus clients. Una cosa difícil de comprovar perquè la majoria de productes s'ha encarit per les pujades de tipus d'interès.

En la roda de premsa de resultats, Dancausa també reconeixia que l'encariment d'hipoteques i altres préstecs per les pujades de tipus ha fet que la concessió de crèdit "s'estigui alentint" i la morositat pugi lleugerament durant el primer trimestre de l'any. Preguntada per l'acceptació que està tenint el Codi de Bones Pràctiques (per ajudar famílies amb hipoteques a tipus variable a reduir la càrrega financera) la consellera delegada de Bankinter indicava que en el seu cas, les sol·licituds han estat mínimes. "No som representatius pel tipus de client que tenim, que té un perfil mitjà-alt", explicava.

Finalment, la consellera delegada de Bankinter ha estat preguntada de manera insistent pels dipòsits, en concret, sobre si el banc ha canviat d'opinió i creu ara que començarà a remunerar els estalvis dels clients, com ja fan deu entitats espanyoles i fins i tot com ja fa el propi banc a Portugal. Dancausa explicava que Bankinter és un banc "de gestió i assessorament" i ofereixen als seus clients altres productes més atractius que un dipòsit com a fons o deute. "Però això no significa que arribat un moment donat hàgim de remunerar pels dipòsits", comentava.