El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha sancionat set empreses per aplicar falses rebaixes durant el Black Friday del 2023, mentre investiga altres companyies que puguin fer el mateix en aquest divendres negre. De moment només han transcendit el nom de cinc empreses multades: Mediamarkt, Carrefour, PC Componentes, Notino Italia i Gestaweb 2020 en el marc d'una investigació que ha acabat amb multes de 350.000 euros.

El ministre Pablo Bustinduy va anunciar fa uns dies que el Ministeri de Consum havia posat en marxa una campanya de monitorització i vigilància per investigar les possibles rebaixes enganyoses de les grans empreses durant l'època de rebaixes coneguda com a 'Black Friday' o 'divendres negre', i el posterior 'Ciber Monday' que se celebrarà durant els dies vinents.

En concret, la Direcció General de Consum supervisarà, a través d'un escombratge tecnològic, el fet que els operadors pugin el preu dels productes abans del 'Black Friday' per després rebaixar-lo al seu preu original. A més d'altres patrons foscos il·lícits com els preus per degoteig, tècniques de venda sota pressió, preus dinàmics o preus personalitzats basats en dades personals.

Totes aquestes pràctiques redueixen la transparència, busquen induir a error la persona consumidora o a què prengui decisions de compra precipitades. La campanya del 2025 continua la línia de les inspeccions dutes a terme pel Ministeri de Consum en anteriors edicions i que van concloure aquest estiu amb set expedients sancionadors a operadors de comerç 'online' per modificar els preus de forma enganyosa en 'Black Friday', amb multes que sumen 350.000 euros, així com la prohibició de reiterar aquestes pràctiques.

La naturalesa de les sancions ha permès fer pública la identitat de cinc de les set empreses multades per Consum, totes per infringir l'article 47.1 m) de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris, relatiu a l'ús de pràctiques comercials deslleials. De més a menys quantia, les companyies sancionades són Notino Italia, amb 110.000 euros; Gestaweb 2020, amb 100.000; Media Markt, amb 25.000; Carrefour, amb 21.500; i PC Componentes, amb 1.500 euros.

Aquestes són cinc de les set empreses que van ser multades, i a les quals a la sanció econòmica s'afegeix una sanció accessòria de publicitat, per la qual cosa es difon també el nom de la marca. A més, les set entitats han estat obligades a retirar les falses rebaixes publicades en el seu moment, per ser enganyoses i deslleials amb els consumidors.

Des de Consum adverteixen que en promocions i descomptes s'ha d'utilitzar com a preu de referència (és a dir, el preu ratllat a partir del qual es calcula l'import del descompte) el menor preu que s'hagi mostrat en els últims 30 dies, tal com dicta l'article 20 de la Llei 7/71996, de 15 de gener, d'Ordenació del Comerç Minorista.

"Patrons foscos"

Consum ampliarà aquest 'Black Friday' la seva supervisió sobre els anomenats "patrons foscos", pràctiques destinades a confondre o pressionar el consumidor durant el procés de compra.

Entre elles es troben els preus per degoteig, en els quals s'oculten costos addicionals fins a les últimes fases del pagament; les tècniques de venda sota pressió, com els rellotges de compte enrere irreals o els missatges falsos d'escassetat; i els preus dinàmics, que canvien segons les circumstàncies sense la deguda explicació.

També s'investigaran els preus personalitzats basats en dades personals, pel seu possible caràcter discriminatori, i les comparacions de preus enganyoses que simulen descomptes més grans dels reals.