El grup Raventós Codorníu, format per 14 cellers, ha recuperat els números verds en l’últim exercici fiscal, tancat a juny de 2023. L’import dels millors resultats obtinguts per la marca -que no es donaran a conèixer públicament fins després de la celebració de la junta d’accionistes a començaments de l'any vinent- són superiors a les xifres registrades el 2019. El conseller delegat del grup, Sergio Fuster, ha informat que l’exercici passat “ha estat el millor de la dècada”, amb un increment de les vendes del 4%, fins als 227 milions d’euros i un alça del 16% en el resultat operatiu (ebitda). Respecte al negoci precovid, aquests nivells són un 20% superiors en facturació i un 30% en ebitda. Respecte al repartiment del negoci total, les vendes dels cellers es reparteixen entre el 54,6% del cava -amb marques com Codorníu, Parxet, Bach- i un 45,4% per a vins tranquils -Scala Dei, Abadia de Poblet, Legaris o Bodegas Bilbaínas, en són alguns-.

Fuster ha assegurat que aquest resultat prové “de l’aposta per qualitat i el valor” de totes les marques del grup, que se situen en la gamma mitjana i mitjana/alta, “assentant les bases de l’estratègia de creixement, que també “va acompanyada de l’aposta pel producte ecològic”. Ha reconegut que en la progressió de les vendes hi ha tingut a veure “però en grau més baix” amb l’increment dels preus al consumidor i perquè “el producte ecològic es ven més car perquè els costos de producció són més alts”. Així i tot, “aquests augments de costos i de la inflació no els hem traslladat linealment perquè, en el món del vi i el cava, sempre s’ha de llimar les puntes d’alça de preus perquè s’ha de calcular un cost de mitjana, ja que el producte que es verema aquest any no surt al mercat fins d’aquí a dos o tres anys”. En aquest sentit, Fuster s’ha mostrat convençut que les pujades de costos que s’han registrat fins ara, “no duraran per sempre”.

El màxim directiu del grup ha repassat el posicionament en el món del cava: la quota mundial de Raventós Codorníu ha passat en dotze mesos del 12% al 13%, perquè “des de fa dos anys el cava està guanyant terreny al xampany i al prosecco -vi escumós italià-, perquè s’està elaborant el millor escumós del món per la seva qualitat”. Les marques del grup han venut un 3% més en volum, fins a 30 milions d’ampolles, de les quals gairebé la meitat són de la marca Codorníu. Les exportacions de cava han crescut un 26% respecte de 2018, especialment en mercats com el Regne Unit, amb un increment de la demanda del 56%, Suècia (un 35%) o l’empenta que segueix tenint a Amèrica, amb importància a Mèxic (un 55% més), Argentina (56%) o el Brasil (20%).

Insistint en el món dels escumosos, Fuster ha reconegut que el grup està recollint els esforços de l’última dècada en potenciar els caves orgànics, de manera que la verema de 2022 ja va ser tota sencera 100% ecològica. Fins al punt que marques com Parxet o Raimat ja són 100% ecològiques.

El grup ha consolidat el seu lideratge en cava a Espanya, segons Fuster, perquè “encara que és un mercat madur, hem millorat la nostra quota en volum de vendes fins al 21% segons dades de Nielsen i a molta distància de la segona marca, ens separa un 33%”. En valor, “el posicionament també és important perquè controlem el 31,2% de la quota estatal, gairebé un 60% més que el segon en la categoria”.

Recull els fruits dels contractes a llarg

El conseller delegat de la firma, en un 65% en mans del fons d’inversió Carlyle i la resta propietat dels descendents de les famílies fundadores, ha destacat que el propòsit de liderar la transformació ecològica va acompanyat de “valorar la terra” i que això ha passat per afavorir els agricultors establint contractes plurianuals, a cinc anys, amb el compromís de comprar el raïm de les seves vinyes a preu tancat; actualment Codorníu en té 3.000 hectàrees en propietat, repartides entre Espanya, Argentina i Califòrnia. “Malgrat els dos dificultosos anys afectats per la pandèmia, van seguir comprant i pagant al preu que havíem estipulat”, ha insistit. L’enòleg de Raventós Codorníu, Bruno Colomer, ha explicat que amb el canvi climàtic les veremes a les vinyes són millors que les de la zona de la denominació Champagne, però són més escasses, de manera que “hem de tenir més hectàrees per recollir el mateix volum de raïm” i més si es té en compte que la producció ecològica és normalment més minsa. Malgrat tot, Raventós Codorníu comercialitza 11 milions d’ampolles de cava orgànic, el 35% del mercat mundial, perquè ha passat de recollir 60.000 quilograms de raïm el 2013, als 5,5 milions del 2019.

Pel que fa a l’accionista de referència, que va entrar a la companyia el 2018, queda clar “que té voluntat de continuïtat, ara per ara” i dona suport a l’estratègia de creixement, de manera que no hi haurà repartiment de beneficis, “sinó que es reinvertirà en la companyia”.