La Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) conclogui que la banca no va realitzar venda creuada, obligant els clients a contractar altres productes, quan van començar a vendre de manera massiva crèdits ICO en l'inici de la pandèmia. L'organisme que presideix Cani Fernández investigava si hi va haver "actes de competència deslleial" per part de CaixaBank, Banc Santander, BBVA i Bankia (ara també CaixaBank) quan van iniciar la venda d'aquests crèdits l'abril de 2020.

Tres anys després, la CNMC "ha resolt declarar la inexistència d'infracció" i arxivar el procediment sancionador contra aquests bancs "per presumptes actes de competència deslleial" comesos en ocasió de la comercialització dels préstecs avalats per la línia d'avals ICO Covid a empreses i autònoms, segons revela en un comunicat.

En aquest sentit, Competència recorda que en l'inici de la pandèmia, el Govern va aprovar la creació d'una línia especial d'avals per regar de liquiditat els autònoms, pimes i empreses. Però a partir d'abril de 2020, la CNMC va començar a rebre queixes d'algunes pimes a través de la 'Bústia Covid' on es denunciava que les entitats estaven aprofitant aquests préstecs avalats per l'ICO per exigir la contractació de productes addicionals. Fonamentalment, assegurances de vida, però també altres assegurances i productes, a més de refinançar deutes preexistents.

Tot seguit, la CNMC anunciava que havia iniciat una "àmplia investigació" i estava analitzant les pràctiques descrites des de la perspectiva de l'article 3 de la Llei de Defensa de la Competència. "Tant en la fase d'instrucció com de resolució del procediment es van dur a terme múltiples actuacions destinades a aclarir els fets dirigides a les entitats investigades, a entitats representatives de consumidors i usuaris, de petites i mitjanes empreses o de l'àmbit de les assegurances, etc.", expliquen.

La CNMC destaca particularment els requeriments efectuats per aquest Organisme a l'Institut de Crèdit Oficial (ICO) i al Banc d'Espanya, que no van reportar incidències rellevants, ni actuacions concretes en l'àmbit de les seves respectives competències. Així, "després d'un llarg període d'investigació", l'organisme conclou "que no s'ha acreditat la concurrència dels elements necessaris per considerar provada una infracció de l'article 3 de la LDC".