La CNMC té la certesa que els neobancs, i sobretot Revolut, podran competir de tu a tu amb els bancs tradicionals a curt termini. I no només en el negoci de particulars, també en el de pimes, on encara hi ha poca oferta per part d'aquestes entitats digitals. Per il·lustrar-ho, l'organisme que presideix Cani Fernández destaca les quotes de mercat que estan assolint alguns d'aquests operadors digitals.

És el cas de Revolut, que ja ha superat els 4 milions de clients a Espanya i ostenta una quota de mercat d'entre el 5 i el 10%, que encara està allunyada d'entitats bancàries tradicionals com CaixaBank (que té ens el 30 i 40%), BBVA o Santander (amb un 20-30% cada un) però està ja molt pròxima a la del Sabadell, la quota de la qual és entre el 10 i el 20%.

Competència, que ha obtingut dades arran de l'estudi que ha fet sobre l'opa del BBVA al Sabadell i el test de mercat en què han participat bancs tradicionals, patronals i associacions de consumidors, destaca que l'evolució de l'oferta dels neobancs i el percentatge de nous clients que representen "suggereixen que seran competitius, també en el segment pimes".

De fet -en l'expedient que ha publicat després de donar el seu vistiplau a l'opa- fa al·lusió a Cepyme, que en el test de mercat assenyala que en l'actualitat, "l'interès de les pimes per contractar els serveis de neobancs i companyies fintech va en augment com a conseqüència de la combinació de reducció de costos i eines que ofereixen". En el mateix test, el Sabadell suggereix que aquestes entitats digitals no exercirien pressió competitiva en banca de pimes.

Però la CNMC fins i tot esmenta que CaixaBank – el banc més gran del país amb gairebé 20 milions de clients- afirma que en l'àmbit dels neobancs, "el principal competidor és Revolut". Encara que amb caràcter general, l'entitat catalana considera que en el segment de particulars ja hi ha molta presència d'operadors diferents dels tradicionals que són rellevants, siguin neobancs, fintechs o bigtechs.

"També estan apareixent algunes fintechs com Qonto, especialitzada en el segment dels comerços, que, en alguns llocs d'Europa, semblen mostrar signes de creixement accelerat", reconeix CaixaBank, encara que a Espanya de moment no semblen ser encara rellevants.

En la mateixa línia, el BBVA reconeix que "aquests nous entrants, han passat de ser una promesa, a captar un elevat nombre de nous clients" i subratlla que, a més, operen sense una xarxa de sucursals físiques, la qual cosa els permet oferir serveis bancaris amb costos més baixos i amb més flexibilitat.

Revolut capta més clients que el BBVA, Santander o CaixaBank

La CNMC també fa menció a l'estudi del 'Comportament Financer dels Particulars a Espanya 2024', elaborat per Grup Inmark, on es recull que operadors digitals com Revolut han passat de captar el 0,1% de clients totals el 2020, al 19,8% actual. I amb aquestes xifres, es col·loca per davant dels bancs tradicionals respecte a la captació de clients.

Si bé, el BBVA està captant un 12,9% del total, el Santander un altre 12,5% i CaixaBank el 9,9%. En destaca així mateix el paper de N26, que té ja 1,5 milions d'usuaris a Espanya i capta el 3,2% de nous clients, estant situada al top 10 d'entitats, per davant d'altres de tradicionals com Bankinter, Abanca, Unicaja o Ibercaja.

Per tot això, l'organisme insisteix que la banca digital es configura com a "competència potencial" per als bancs tradicionals i en determinats mercats amb més força que en d'altres. Reconeix també que davant de l'absència de barreres d'entrada significatives, ja sigui per la presència d'una xarxa física o l'existència de costos de canvi rellevants, "és raonable esperar que els nous competidors online continuïn incrementant la pressió competitiva sobre la banca tradicional i estenguin el seu negoci a mercats on compten, actualment, amb una presència més limitada", com les hipoteques i les pimes.

Hipoteques i pimes: el pròxim objectiu de Revolut

Al seu informe, la CNMC recorda que ING no té oferta de productes per a pimes, un mercat del qual va sortir el 2019. Però la seva oferta a particulars és completa, ofereix hipoteques i préstecs, comptes i targetes, dipòsits, plans i fons de pensions; També assenyala que N26 no ofereix productes com a crèdits hipotecaris o crèdit per a pimes, encara que l'entitat podria fer-ho més endavant. Tanmateix, ofereix comptes, targetes o productes d'inversió, i a més permet fraccionar el pagament de les compres, que és una manera de donar crèdit.

Quant a Revolut, que no ofereix de moment crèdit hipotecari, Competència afirma que "tindria intenció a mitjà termini" i el propi banc l'ha fet lliscar diverses vegades. Tampoc no dona crèdit per a pimes, però sí crèdit al consum. I a través plataforma Revolut Business ofereix comptes per a empreses amb funcionalitats, com a pagaments internacionals sense comissions i eines de gestió financera. A més de comptes, targetes, dipòsits o fons a particulars.

Amb tot, la CNMC afirma que els competidors digitals "suposen en l'actualitat una amenaça competitiva per a les entitats financeres", especialment a determinats mercats i en altres, on no ho són, aniran entrant.