La presidenta de la CNMC parla per primera vegada sobre l'expedient de l'opa BBVA-Sabadell després que el passat dia 30 d'abril autoritzés l'operació en fase dos amb condicions. Cani Fernández es mostra "orgullosa" del treball fet pels serveis tècnics i els consellers de la sala durant els últims onze mesos, defensa la "independència" mostrada per tot l'organisme en defensa de la competència i adverteix que si l'operació tira endavant (ara està en mans del govern espanyol), s'activarà una nova fase: la de monitoratge.

És a dir, el control que tots els compromisos assumits pel BBVA per poder absorbir al Sabadell es compleixen i no posi en risc la competència bancària. En principi aquests compromisos han de complir-se durant tres anys, però si el risc continua existint, serà per cinc, recordava aquest dimarts la presidenta de la CNMC durant la seva compareixença al Congrés dels Diputats.

"Ja que puc parlar per fi de l'operació, vull defensar el treball tècnic, rigorós, escrupolós i independent de la CNMC, estic orgullosa com no pot ser de cap altra manera, de la independència mostrada pels serveis tècnics i pels consellers de la sala, vull a més reconèixer l'esforç de tots els membres del consell per aconseguir un consens que afavorís l'objectiu de defensar la competència d'usuaris. Especialment als mercats amb més riscos", destacava Fernández.

"Com saben el nostre treball d'anàlisi ha conclòs, però queda pendent la fase de monitoratge de tots els compromisos que condicionen l'operació per garantir el seu compliment, que serà posterior a l'adopció de l'autorització definitiva, que es produirà si el govern l'estima convenient i decideix si per raons d'interès general (diferents de la defensa de la competència) subjecta l'operació a un altre tipus de condicions".

Moncloa ha decidit llançar una consulta pública per escoltar les opinions que la ciutadania i els empresaris tenen sobre l'opa abans de decidir si l'aprova en els termes actuals (amb els compromisos pactats entre el BBVA i la CNMC) o si afegeix més compromisos. La consulta acaba aquest divendres i abans que acabi el mes de maig, hauria de conèixer-se el resultat.

Cani Fernández es defensa de les crítiques de les patronals

Durant la compareixença, Cani Fernández s'ha defensat de l'onada de crítiques que ha rebut en els últims mesos per part de les associacions i patronals empresarials, a més dels sindicats, per no poder participar de forma activa en el test de mercat que la CNMC ha fet. La presidenta ha insistit fins i tot en tres ocasions en què s'ha escoltat tots els interessats, encara que després no se'ls hagi inclòs en el procediment.

"Qualsevol entitat afectada o no, interessada o no, pot aportar informació a l'expedient" començava explicant la presidenta de la Comissió Nacional del Mercat i la Competència, que afinava després que és per a la condició d'interessats on han de tenir aquestes cauteles.

"Convé matisar que, el fet que una entitat no hagi estat admesa com interessada no implica que no ha estat escoltada, la condició d'interessat implica aquest accés a l'expedient i a una situació d'especial rellevància en el procediment que ha d'estar justificada per una situació qualificada, derivada d'un interès legítim directament relacionada amb el procediment, tal com han interpretat els tribunals," agregava.

Poc després insistia, "el fet que no s'admeti la posició especial com interessat no significa que no hagi estat escoltat els arguments exposats en els escrits, que sempre es poden aportar en el procediment qualsevol entitat interessada o no".

Sobre això, Fernández detallava que en l'anàlisi de concentració de BBVA-Sabadell, entre el primer test de mercat i el test per verificar l'impacte de compromisos presentat per BBVA "s'ha requerit informació i escoltat a més de 58 entitats i a algunes d'elles en diverses ocasions". Com el Banc d'Espanya, la CNMV, la DGS, les autoritats autonòmiques de competència (principalment Catalunya, País Valenciá i l'autoritat basca, malgrat que no estaven obligats) dotze bancs tradicionals, set neobancs i bancs digitals, sis associacions de consumidors, sis fintech, 19 associacions d'empreses i 8 companyies d'assegurances.

"A l'anterior cal afegir els documents aportats durant l'expedient, 7 informes econòmics, 8 escrits de tercers que van voler aportar al procediment malgrat no haver estat requerits i tots els escrits i informació facilitada per les parts. En total, més d'11.000 folis d'expedient. Totes les al·legacions i comentaris han estat analitzats, en el seu cas han estat acollits o respost a l'hora de valorar l'operació i pel seu lloc, s'ha mantingut el diàleg amb les parts, ha estat constant i intens com preveu la normativa".

Després d'onze mesos d'anàlisi, la CNMC va identificar que hi havia riscos per a la competència bancària, però ha contrastat que els compromisos presentats pel BBVA per evitar aquests riscos "són suficients". Per tot això, defensava, es va donar el vistiplau a l'operació l'últim dia d'abril.