La Reunió del Cercle d'Economia de Barcelona és un fòrum seriós on empresaris i polítics debaten amb prudència i tecnicismes sobre temes de futur i, sovint, eviten entrar de ple en els temes més espinosos. Ha trencat els motlles l'estil de l'italià Luca de Meo, CEO de Renault, amb impol·lut esmòquing entallat amb camisa blanca i agut sentit de l'humor, flaire de 'dolce vita' davant la sobrietat de la vicepresidenta de la Comissió Europea, Teresa Ribera, que ha arribat a dir que l'avorriment dels europeus "és un actiu". "Avui dia, un dels meus treballadors no es pot comprar un cotxe nou", ha reconegut amb franquesa De Meo.
Debatien ambdós sobre el complicat encaix de la industrialització amb la descarbonització, combinació en la qual el cotxe elèctric juga un paper essencial. Però De Meo ha volgut recapitular sobre el problema econòmic que viu el sector, en part perquè els treballadors han perdut capacitat productiva.
"Nosaltres vivim de la fortuna de la classe mitjana. L'any 1914, un treballador de Ford es podia comprar un cotxe nou. Avui, un dels meus treballadors no es pot comprar un cotxe nou, ni tan sols un Dacia. Hauríem de tenir la possibilitat de poder pagar més a la nostra gent perquè es comprin cotxes i altres coses. Aquest és el problema i ho veiem. I la gent no s'ho pot permetre", ha dit.
El context, ha explicat, és que el mercat de l'automòbil "no ha tornat al nivell precovid". "Estem un 20 o un 25% per sota", ha dit, i aquests nivells fan que s'hagi de "reestructurar les plantilles".
En aquest marc complex, arriba l'electrificació amb un excés de regulació que els complica la vida, ha relatat. "No podem lluitar contra el progrés i el cotxe elèctric és el progrés", ha dit, però ha demanat solucions reguladores perquè tot sigui més fàcil i no només ajudes, perquè "no tot val diners".
I ha posat un exemple, de nou amb sentit de l'humor. "A França, trigues dos anys a instal·lar un carregador elèctric pels cotxes. A Espanya, uns tres anys? A la Xina, te'n vas a dormir a l'hotel i al matí ho tens instal·lat", ha resumit. "I així perdem en productivitat respecte a la Xina", ha dit.
De Meo ha destacat, tanmateix, que "els cotxes europeus són els millors del món", i ha celebrat que els informes dels seus compatriotes Mario Draghi i Enrico Letta hagin "tret del racó dels dolents" a la indústria, demanant més inversions arreu d'Europa.
En un dels moments més divertits de la jornada, a De Meo se li ha escapat que "ningú no és perfecte "com a resposta a l'altre participant de la taula, Jeromin Zettelmeyer, director de l’Institut Bruegel, quan li ha dit que era alemany.

Ribera, vicepresidenta de la Comissió Europea i responsable de Transició Neta, Justa i Competitivitat, ha entomat el missatge i ha reconegut que "hi ha consens sobre el fet que les coses s'han de simplificar, evitar duplicitats, incoherències i desequilibris". I ha apuntat també als estats, "cadascú molt precís que ho vol tot a la seva manera". "Entre serveis i amb els governs, hi ha molt a agilitzar. Hi ha competidors que no tenen problemes a fer les coses sense complir les mateixes normes, però estan molt interessats a competir al mercat europeu", ha reflexionat. I ha explicat que quan va arribar al càrrec "hi havia més de 800 regulacions pendents".
Durant el matí, en una roda de premsa al Col·legi de Periodistes, Ribera ha parlat sobre l'opa, que ha marcat les jornades, i ha dit que l'existència "d'un o dos grans gegants nacionals" pot generar "un efecte indesitjat" en els consumidors, en reduir-ne les “possibilitats” d'elecció". "No s'ha de pensar necessàriament que perquè hi hagi un o dos grans gegants nacionals vostè està aconseguint un millor funcionament. Potser genera un efecte indesitjat en consumidors nacionals que veuen com es redueixen les possibilitats d'optar entre qui presta el servei", ha apuntat, informa Anna Solé Sans, d'ElNacional.cat.

També ha cridat a no atacar les renovables per l'apagada general a la península de la setmana passada. "No ens confonem d'enemic", ha dit, i ha destacat la "recuperació rapidíssima" d'Espanya alhora que demanava un "anàlisi rigorosa". Ha demanat, això sí, millorar, la interconnexió de Portugal i Espanya amb la resta d'Europa. I ha demanat respectar les decisions nacionals pel que fa al tancament de les centrals nuclears. "Les empreses fins on sé, poden plantejar una extensió de vida útil de les centrals nuclears i cap d'elles ho ha fet", ha dit. "Això és diferent a demanar que els estats subvencionin les nuclears", ha completat.
Ja durant la tarda, amb un fort xàfec a punt de caure a Barcelona, Ribera ha sigut menys concreta i més correcta. Ha volgut destacar dels mercats europeus la seva "predictibilitat". "Se'ns deia que Europa era massa avorrida i ara això s'ha convertit en un actiu fonamental", ha dit. No és, de cap manera, l'actiu de Luca de Meo.