L’ecosistema d’intel·ligència artificial a Catalunya, on un 44% el configuren les empreses emergents, s'ha triplicat en els últims cinc anys, fins a arribar a pràcticament el mig miler d'empreses: 488 companyies. El negoci que generen en el seu conjunt és de 2.155 milions d’euros (un 60% més que el 2019), i representa el més elevat d’entre les noves tecnologies exponencials a Catalunya, una xifra que representa el 0,8% del PIB català, segons l’estudi La Intel·ligència Artificial a Catalunya, elaborat per Acció, l’agència per la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball. Les gairebé 500 empreses que es dediquen a aquesta tecnologia generen actualment 14.525 llocs de treball, un 71% més que ara fa cinc anys.
Amb aquestes xifres, Catalunya s’ha col·locat com la cinquena regió d’Europa en atracció d’inversió internacional en aquest àmbit amb 475 milions d’euros, entre 2019 i 2023, segons ha manifestat aquest divendres el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’Acció, Albert Castellanos. Concretament, es van captar 31 projectes per valor de 475 milions d’euros que van generar més de 3.000 llocs de treball. En aquest període, multinacionals de referència en desenvolupament d’intel·ligència artificial com NTT Data, Microsoft, Apple, GFT o Sanofi han invertit a Catalunya per crear-hi alguns dels seus projectes. De fet, dels 140 hubs tecnològics internacionals establerts a Catalunya, un 87% estan enfocats a la intel·ligència artificial. De fet, Barcelona és la ciutat líder en captació de rondes de finançament per a start-ups d’intel·ligència artificial del sud d’Europa on, de mitjana, es capten 2,1 milions d’euros cada 18 dies.
Castellanos també ha apuntat que aquesta tecnologia és la segona en la creació d’empreses, “molt a prop de la primera, la ciberseguretat, on a Catalunya hi ha 495” empreses. L’informe ha fet un mapatge de l’ecosistema de la IA a Catalunya per actualitzar “la primera aproximació”, segons ha dit Castellanos, de la primera versió de 2019.
El secretari d’Empresa i Competitivitat ha enumerat els sectors que apliquen la IA i ha situat el dels serveis al capdavant, seguit d’empreses que apliquen solucions per a la indústria i la salut. En aquest sentit, la mànager d’Intel·ligència de Mercat d’Acció, Imma Rodríguez, ha indicat alguns avantatges d’incorporar aquesta tecnologia a les companyies com ara que “redueix costos, les fa més eficients i millora la competitivitat”. A la vegada, ha apuntat la utilitat “en la presa de decisions, amb la capacitat que ofereix amb gran quantitat de dades”. Rodríguez ha recalcat que permet “la personalització”, per exemple, en el comerç en línia.
Rodríguez ha apuntat que la intel·ligència artificial té una previsió de creixement anual del 35,5% i unes expectatives d’un valor de mercat mundial d’1,85 bilions de dòlars l’any 2030. La mànager d’Intel·ligència de Mercat ha precisat que Regne Unit i Alemanya lideren les empreses d’IA a Europa i que en l’àmbit mundial són els Estats Units, Japó i la Xina, ha informat l'agència ACN. Així i tot, Rodríguez ha enumerat alguns reptes que suposa la IA, com ara “l’increment del consum dels recursos com energia i aigua”, així com “readaptacions de certs llocs de treball”. A més, ha advertit que “es pot utilitzar com una arma geopolítica en un món cada cop més fragmentat”. Es tracten d'algunes idees que Rodríguez ha mencionat per “reflexionar”.
L’estudi analitza el concepte d’intel·ligència artificial, que defineix com la capacitat d’una màquina per mostrar capacitats semblants a la intel·ligència humana, com ara el raonament, l’aprenentatge, la planificació i la creativitat. En aquest sentit, apunta que la intel·ligència artificial inclou diverses disciplines com l’aprenentatge automàtic (machine learning), les xarxes neuronals artificials, l’aprenentatge profund (deep learning) o la intel·ligència artificial generativa, la que agafa dades en brut i amb elles aprèn a generar continguts d’alta qualitat.