L'aerolínia Ryanair ha augmentat les dimensions màximes de l'equipatge de mà gratuït inclòs en la seva tarifa bàsica: les maletes per pujar a bord de l'avió podran tenir 40 × 30 × 20 cm. La mesura, vigent des de divendres passat 1 d'agost, s'emmarca dins dels nous requisits d'una normativa de la UE que busca unificar els estàndards d'equipatge en les aerolínies de baix cost.
En el cas de Ryanair, el canvi de dimensions permeses, afegeix 5 centímetres a l'ample de la maleta. L'altura i la profunditat de l'equipatge no canvien. És a dir, fins ara, es permetia viatjar amb un equipatge gratuït en cabina de 40 x 25 x 20 cm. Amb aquest canvi, l'usuari guanya l'equivalent a 4 litres més de contingut a transportar, passant de 20 litres 24 litres.
La companyia ha admès, en un comunicat aquest dilluns, que "les limitacions anteriors eren una font constant de reclamacions. Elements que sobresortien mínimament, com una ampolla o la nansa de la maleta, podien suposar recàrrecs de diverses desenes d'euros". Considera que amb la nova normativa s'acabarà "amb l'arbitrarietat" i s'oferirà als passatgers "una previsibilitat més important".
Passar l'equipatge pel mesurador de l'aeroport
No obstant això, Ryanair ha concretat que és necessari encara mesurar a consciència l'equipatge a casa abans de sortir per a l'aeroport, on s'han d'utilitzar els mesuradors d'equipatge de l'aeroport per també comprovar-ho. Insisteix a més que s'ha d'evitar elements externs que sobresurtin (com objectes lligats fora).
També ha concretat que necessitarà unes setmanes per canviar i actualitzar els mesurats de mida d'equipatge als aeroports per adaptar-los a la seva nova política d'equipatge, que eleva en 5 centímetres l'ample de la maleta gratuïta permesa.
Ryanair va ser pionera en la introducció del cobrament per portar maleta de cabina a bord i defensa la seva política al·ludint que no tots els passatgers volen viatjar amb tant equipatge i que, per tant, seria "injust" cobrar-los per serveis que no utilitzen.
Tanmateix, aquesta mesura, adoptada també per altres aerolínies low cost a Europa, ha aixecat debats en diversos països. A Espanya, ha estat sancionada pel Ministeri de Consum amb una multa i l'obligació de retirar-la, encara que aquesta sanció ha estat recorreguda i, per tant, no s'aplicarà fins que la justícia així ho dicti.
El pagament per sobrecàrrega o mesures
Pel que fa a l'usuari, Ryanair rep nombroses crítiques per la seva habitual mesura de les maletes abans d'embarcar. Si la maleta que porta el passatger no compleix amb les mesures establertes, sigui l'embalum petit o la maleta de cabina ja pagada, la companyia cobra un sobrecàrrec als passatgers.
Segons l'empresa AirCashBack, especialitzada a ajudar els passatgers d'aerolínies a reclamar indemnitzacions per vols retardats o cancel·lats, dels incidents registrats amb l'equipatge de mà gratuït de Ryanair es desprèn que la companyia low cost ha arribat a cobrar 67 euros per una motxilla que amb prou feines sobresortia del mesurador; 87 euros per una maleta amb una nansa sortint; 58 euros per portar una ampolla enganxada fora de la motxilla, o 73 euros en situacions en què l'equipatge complia les mesures, però la decisió es prenia "a ull", segons dades de AirCashBack.
Els experts en drets dels passatgers de AirCashBack, "la nova normativa de la UE és un pas important cap a una millor protecció del consumidor. Les aerolínies hauran de definir clarament quins càrrecs són admissibles, i els passatgers guanyaran en previsibilitat. Si s'ha aplicat un càrrec per equipatge sense fonament o en contra del reglament, el passatger pot reclamar els seus drets i fins i tot exigir una compensació. Tanmateix, és fonamental tenir la documentació: el justificant de pagament, fotos de l'equipatge o les targetes d'embarcament", expliquen des de AirCashBack.