CaixaBank tanca setembre amb un saldo en dipòsits a termini de 34.841 milions d'euros a Espanya, sense comptar el seu negoci a Portugal, on és present a través de BPI. La xifra ha pujat un espectacular 22% en només tres mesos, coincidint amb el llançament del dipòsit al 2% per a clients particulars d'aquest estiu. Però puja encara més (un 97%), el doble, en els últims dotze mesos. En concret, de setembre a setembre, coincidint també amb el moment en què l'entitat va començar a remunerar l'estalvi de clients de grans patrimonis i empreses.

La banca ha negat la més gran, i malgrat les deu pujades de tipus d'interès que el Banc Central Europeu ha dut a terme entre juliol de 2022 i setembre de 2023, no vol llançar dipòsits perquè assegura que no hi ha gana al mercat, tenen productes molt més rendibles i per damunt de tot, els sobra liquiditat i no ho necessiten.

Però a la vista està que sí que agraden i funcionen. Doncs l'únic gran banc (CaixaBank és el número u a Espanya per clients i actius totals) que s'ha tirat a la piscina i ha llançat un dipòsit a termini remunerat, ha captat 6.200 milions d'estalvi dels seus clients en tres mesos i més de 17.000 milions en els últims dotze mesos.

D'aquesta manera, el banc tanca el tercer trimestre amb els gairebé 35.000 milions d'estalvi a llarg termini a Espanya esmentats abans, una xifra no vista en el balanç de l'entitat des de 2016, un any en el qual el BCE va portar els tipus d'interès al 0% i CaixaBank va patir l'efecte contrari, va veure esfumar-se el 35% de l'estalvi dels seus clients.

Des d'aleshores i durant cada any, l'esmentat saldo ha anat descendint perquè els tipus d'interès eren negatius, fins que l'any passat va assolir la seva xifra mínima, 17.630 milions que s'han duplicat només un any després; Entre finals de 2022 i principis de 2023, CaixaBank i altres grans bancs van començar a remunerar l'estalvi de grans clients, principalment grans patrimonis o empreses, amb dipòsits d'entre el 2% i el 3%.

Encara que la captació d'estalvi ha estat molt més ràpida des que CaixaBank va posar al seu aparador el dipòsit per a clients particulars, amb el qual remunera entre un 1% i un 2% (segons la vinculació del client) saldos de 5.000 euros.

Sabadell, que ha llançat aquest any un compte remunerat al 2%, també reflecteix en els seus comptes que el saldo en dipòsits va tancar el tercer trimestre en 18.845 milions, gairebé un 34% més que l'any passat i un 13% més que fa tres mesos. Tan sols en el període de juliol a setembre ha captat gairebé 2.200 milions d'euros, coincidint amb el moment en què el banc ha remunerat el compte i ha pagat 250 euros per nòmina als nous clients.

Però Sabadell ha fet un pas més i aquesta mateixa setmana ha presentat un nou compte digital amb què també remunerés el 2% per a tota la vida, en lloc de per un any com l'anterior. Preguntat per si preveu fer algun moviment similar, el conseller delegat de CaixaBank, es limitava a dir que el banc "està satisfet" amb la seva oferta actual d'estalvi.

En aquest sentit recordava que, a més de remunerar els dipòsits, ofereixen plans de pensions, assegurances o altres productes amb més rendibilitat. De fet, Gonzalo Gortázar continuava insistint que tots ells són millors que els dipòsits a termini. "La nostra oferta actual ens permet dir-li al client si vol un dipòsit a termini, però continuem pensant que no és la millor manera d'estalviar. El dipòsit no és la millor oferta, fa sensació de seguretat. Però hi ha productes amb rendibilitats superiors com els fons de tots els tipus".

"Però dins d'aquest món, si el que vol el client és tenir un dipòsit ho estem oferint i no som els últims, sinó dels primers", agregava. I és que més enllà del banc català, cap altre gran banc no s'ha llançat a això. De fet, Santander ja avisava aquesta setmana que ni llançarà compte remunerat com Sabadell ni dipòsit com CaixaBank, ha captat uns 700.000 clients l'últim any, sobretot nòmines, i està content amb la seva oferta actual, assegurava el conseller delegat Héctor Grisi.