Cacaolat ha superat la facturació d'abans de la pandèmia tot i que segueix ancorada en pèrdues. Aquest conegut fabricant de batuts de xocolata va assolir l'any passat una xifra de negoci de 73 milions d'euros, un 36,5% més dels 53,5 milions del 2021, si bé en els dos últims exercicis va tancar amb pèrdues de dos milions d'euros.

A l'informe de gestió que acompanya els comptes individuals de 2022, la companyia que presideix Ramón Agenjo atribueix aquestes pèrdues a l'increment dels preus de les matèries primeres, envasos i embalatges, així com a la manca puntual de subministraments, causada per la inestabilitat política i econòmica arran de la guerra a Ucraïna. No obstant això, destaca que Cacaolat ha recuperat els nivells de vendes després de la caiguda provocada per la pandèmia de coronavirus.

Precisament, el consum de primeres matèries va augmentar dels 26,6 milions d'euros del 2021 fins a prop de 46 milions l'any passat, mentre que, per exemple, les despeses de personal només van pujar de 9 a 9,8 milions.

Damm controla el 100% del capital social del Grup Cacaolat des que, el juny del 2021, va adquirir la participació de Cobega. Fins aquell moment, els grups liderats per Demetrio Carceller i Sol Daurella es repartien el capital al 50%. En el primer exercici en què Cacaolat ha estat íntegrament en mans del grup cerveser, s'ha disparat la facturació, però sense deixar les pèrdues.

En els darrers cinc exercicis, la facturació va caure fins al 2020, però ha repuntat des de la pandèmia: 61,8 milions d'euros (2018), 59 (2019), 44 (2020), 53,5 (2021) i 73 milions (2022). Pel que fa als resultats, s'han mantingut les pèrdues, però amb pronunciats alts i baixos: 1,8 milions d'euros (2018), 0,26 (2019), 8,2 (2020), 1,93 (2021) i 2 milions (2022). L'exercici pandèmic del 2020 va suposar un impacte directe en el compte de resultats pel tancament obligat de bars i restaurants, que constitueixen un dels canals tradicionals de venda dels seus batuts.

A l'última memòria, Cacaolat avança que, per a aquest 2023, preveu acabar definitivament amb les pèrdues gràcies a increment de les vendes i a l'optimització dels costos, de manera que confia aconseguir “resultats positius que suposin un creixement rendible i sostenible del negoci”.

Modernitzaran la marca en el “mercat de referència”, que és Catalunya

Per això, es proposen incrementar la presència de Cacaolat tant a escala estatal com internacional “com a marca líder” en la categoria de batuts. Precisen que "modernitzaran la marca en el mercat de referència", que és Catalunya, i promocionaran la comunicació a la resta de l'Estat per "obtenir notorietat i consideració de marca".

Apunten que les inversions que estan fent a la planta de producció de Santa Coloma de Gramenet els permetrà millorar l'eficiència i la productivitat. També avancen que llançaran nous productes al mercat.

Cacaolat s'acosta al centenari. Joan Viader, membre de la família fundadora de Letona, va aconseguir la patent i, a finals del 1931, va començar la fabricació d'uns batuts a base de xocolata i del subproducte que obtenien amb la producció de nata. El 1971, Clesa va adquirir la marca, que el 1998 va passar a Parmalat i, més tard, el 2007, a Nueva Rumasa de la família Ruiz Mateos. Després que sol·licitessin el concurs de creditors, l'administració concursal va adjudicar el 2012 la unitat de producció d'aquest fabricant de batuts a Damm i Cobega per 75 milions d'euros. Des del 2021, està únicament en mans de Damm.