Busup es fa un lloc als EUA com a proveïdor de transport per a empreses
La firma de Barcelona preveu que Amèrica del Nord aporti el 25% d'un negoci que s'encamina cap als 50 milions anuals
- Maria Teresa Coca
- Barcelona. Dimarts, 7 d'octubre de 2025. 05:30
- Temps de lectura: 3 minuts

El 2025, la companyia de serveis de mobilitat corporativa Busup ha captat nous clients als Estats Units com a estratègia per a la seva expansió. Ha incorporat empreses de sectors com l'aeroespacial, el retail, la logística o centres de dades que premien els seus empleats amb un servei gratuït de transport per desplaçar-se al lloc de treball. "És un servei al qual no estan obligades les empreses americanes, però que no té cap sobrecost fiscal, i que agrega valor a les condicions laborals", esgrimeix Rui Stoffel, cofundador i conseller delegat de Busup.
La companyia preveu que el mercat estatunidenc, que representa un 5,5% de la seva facturació global, assoleixi el 10% a finals de 2025, en un exercici que frega assolir un ebitda positiu "després dels bons resultats obtinguts en el segon trimestre de l'any". I unes previsions que s'encaminen als 50 milions d'euros anuals, més concretament 48 milions el 2025, amb un creixement anual del 30%.
Per sostenir aquesta expansió, la companyia està reforçant la seva estructura als EUA amb noves incorporacions a l'equip local i una inversió creixent en recursos i desenvolupament de producte, amb l'objectiu que en dos anys aporti el 25% de la facturació. A més, es recolzarà en la nova oficina oberta —al setembre— a Ciutat de Mèxic per donar resposta de manera àgil a la creixent demanda de solucions de mobilitat corporativa a la regió i atendre les necessitats creixents dels EUA.
Traves legals a Espanya
És, per tant, una bona oportunitat per fer créixer un negoci que va néixer el 2016 a Barcelona i que continua aquí, malgrat que "el gruix de l'activitat no el tenim ni a Catalunya ni a Espanya, sinó a Europa i, sobretot, al Brasil", reconeix el directiu. La raó va lligada a la legislació "antiquada" del transport de viatgers a Espanya, que data del 1979, i que determina que la despesa en el transport dels empleats al lloc de treball s'ha de considerar una renda del treball i, per tant, tributa. Aquesta circumstància es tradueix "en un augment de la massa salarial d'entre el 3% i el 5% per a les empreses que volen prestar aquest servei als treballadors", afegeix.
En l'actualitat, els serveis que presten a empreses implantades a Europa —inclosa Espanya— representa un 40% de l'activitat, mentre que el Brasil aporta el 60% restant; atès que al Brasil les empreses estan obligades a pagar el transport als seus empleats. Busup opera a 52 ciutats de 5 països (Espanya, Portugal, Brasil, Mèxic i els Estats Units), i ha entrat el 2025 a Grècia i Itàlia. Disposa d'un equip de 172 persones. "A Grècia vam aconseguir que 1.250 alumnes d'un centre educatiu pugessin a 74 autocars en tan sols 15 minuts", destaca el directiu.
A més, dona servei a més de 110 clients corporatius, optimitzant les rutes de transport d'empleats de forma més eficient i sostenible, entre altres coses perquè també dona l'opció de la mobilitat compartida. "És molt habitual al Brasil, on els trajectes són de llargues distàncies, per exemple, i les empreses troben benefici a donar serveis compartits, ja que gestionem les rutes de manera que podem atendre les necessitats de diverses companyies que, per exemple, estan ubicades en una mateixa zona industrial", manifesta Rui Stoffel.
Estalvi de costos econòmics i mediambientals
En aquest sentit, el conseller delegat destaca que amb la seva innovadora tecnologia i una gestió operativa eficient, Busup permet augmentar fins a un 20% la capacitat d'atracció i retenció del talent dels seus clients, reduir fins a un 45% els seus costos de transport, i disminuir fins a un 80% les emissions de carboni en els desplaçaments a la feina dels seus empleats. Rui Stoffel fa referència a una anàlisi elaborada pels sindicats que fixa en 326 euros mensuals la despesa que pot tenir un treballador que usi el seu propi vehicle per desplaçar-se al centre de treball i que "un transport gestionat per nosaltres redueix el cost a entre 150 i 200 euros mensuals per empleat".
També manifesta que és "una bona eina d'igualtat de gènere", i s'explica. "Al Brasil, per exemple, moltes dones treballen perquè tenen assegurat el transport a la fàbrica, de fet, el 60% dels nostres passatgers són dones". Al país llatinoamericà, Busup gestiona 400 autobusos diaris per a 11 operadors diferents.

L'octubre de 2024, Busup va tancar una ronda de finançament de 13 milions d'euros, que li ha permès afrontar l'expansió internacional. A aquesta operació s'hi van sumar els seus inversors de referència Proeza Ventures, Liil Ventures, Autotec Ventures i Finaves, i es va donar entrada a altres socis estratègics, entre els quals Finaccess, Banc Sabadell i TGV. El juliol de 2025, ha donat entrada a un altre inversor: el fons d'inversió Bonsai Partners, que ha aportat 2 milions d'euros, cosa que li permetrà avançar en el desenvolupament de la seva plataforma tecnològica i continuar amb la seva estratègia d'aplicació d'intel·ligència artificial, segons la mateixa empresa.
El transport corporatiu compartit per a empreses no és l'única activitat de Busup. Fundada i dirigida per l'Eva Romagosa, l'Alejandro Canals, en Rui Stofell Fernades i en Danilo Tamelini, la firma també ofereix serveis de transport per a escoles i centres d'ensenyament. Des de la seva fundació, Busup ha transportat més de 20 milions de passatgers i actualment gestiona prop de 4.500 rutes diàries, movent més de 60.000 passatgers cada dia en diversos països del món. Més de 140 empreses confien en la seva tecnologia per gestionar els seus programes de mobilitat corporativa.