El BBVA avança en el seu objectiu de captar més d'un milió de clients durant el 2025 i superar els números de l'any passat. El banc d'origen basc presenta des de fa anys les millors xifres de captació a Espanya i aquest exercici no és una excepció. De gener a juny, l'entitat ha rebut 506.000 noves altes, un 5% més que l'any anterior.
La dada en si mateix revela que el BBVA no necessita al Sabadell ni cap a una altra fusió créixer a Espanya, on ja capta el mateix que els seus dos grans rivals junts. CaixaBank i el Santander han augmentat la seva base de clients en 210.000 i 300.000 persones respectivament, en el mateix període.
El BBVA presumia aquest dijous d'haver guanyat quota de mercat en el negoci de pimes i en el crèdit al consum per aquest creixement de la base de clients. Encara que ha perdut quota en hipoteques, un negoci en el qual prefereix mantenir-se prudent perquè els preus que ofereixen altres entitats a Espanya són baixos i no li surt rendible. El BBVA ha concedit un 14% menys d'hipoteques aquest any, mentre que CaixaBank, per exemple, ha donat gairebé un 50% més.
El Santander explicava també que vol ser "disciplinat i racional" i evita participar en la guerra d'hipoteques barates que ha desencadenat a Espanya, encara que no ha donat dades de nova producció. Mentre que altres entitats com el Sabadell o Bankinter revelaven que han va concedir un 40% més d'hipoteques aquest any i Unicaja, un 25% més.
Cada banc ha anat buscant la seva estratègia, però tots han crescut i esperen continuar creixent en clients. El creixement de la població per la immigració fa que hi continuï havent pastís per a tothom. "En sis mesos hem captat 506.000 clients i encara que en el nostre pla estratègic no donem objectius, la idea és continuar amb el mateix ritme", revelava el conseller delegat del BBVA, Onur Genc, aquest dijous.
A nivell grup, el BBVA ha captat un total de 5,7 milions de clients i ja frega els 80 milions. A Espanya compta amb més d'11 milions i se situa com el tercer gran banc després del Santander - que n'ha sumat uns altres 300.000 aquest any i assoleix els 15,3 milions- i CaixaBank, que va tancar juny amb un total de 18,69 milions de clients al país després de captar més de 200.000 i es manté com a entitat líder.
Més captació digital i més clients digitals
Els tres grans bancs han posat en relleu aquests dies que la majoria de nous clients arriben ara per canals digitals. En el BBVA és molt notable l'augment que han experimentat en només cinc anys, on han passat de captar un 33% de clients per web o app el 2020, al 66% actual; Al Santander assenyalen que, dels seus 176 milions de clients a nivell mundial, més de 61 milions són digitals. El que suposa que un terç d'ells interactua amb el banc gairebé de manera exclusiva per aquests canals, sense acudir a l'oficina. El banc també destaca que el 66% dels seus productes i serveis ja es poden contractar digitalment.
En la mateixa línia, CaixaBank revela que dels seus 20,5 milions de clients a nivell grup, un 60% d'ells (12,4 milions) són digitals. També que el 45% de les altes de clients del 2025 són per canals digitals i el 22% de les vendes de productes també ho són; El Santander i CaixaBank, no obstant això, compten amb les seves pròpies entitats 100% digitals, Openbank i Imagin.
Aquests dos bancs operaven gairebé de manera exclusiva a Espanya fa només uns anys, però ara competeixen amb entitats com Revolut que ja ha assolit els 5 milions de clients aquí, o ING, que aquesta mateixa ha comunicat que ja ha superat els 4,5 milions de clients. Altres neobancs com N26 o Trade Republic superen també el milió de clients a Espanya.
El Sabadell, Unicaja i Bankinter no solen donar xifres, però s'estima que el primer té uns sis milions de clients; el segon, alguna cosa menys de quatre milions i el tercer, alguna cosa més d'un milió. Per la qual cosa alguns d'ells ja han estat superats per bancs digitals.