La naviliera Baleària ha tancat acords amb la propietat de la canària Armes Trasmediterránea per a l'adquisició de la seva activitat en els trànsits de les Canàries i el mar d'Alborán, a més d'una part de l'Estret. Aquesta última ruta ha estat adquirida, majoritàriament, pel grup navilier danès DFDS. La naviliera Baleària, que no ha donat dades sobre el volum i valor del trànsit que transcorre per les rutes adquirides, ha concretat quela operació suposa la integració de 1.500 empleats de terra i flota, que se sumaran als 1.500 empleats actuals de Baleària. Globalment, les rutes interinsulars d'Armes Trasmediterránea a les Canàries, Canàries-Península, Alborán i Algèria van generar aproximadament 420 milions d'euros d'ingressos el 2024.

Per a la companyia amb seu a Dénia (Alacant), els acords donarien lloc a un grup navilier nacional capaç de competir i gestionar de forma integral el conjunt de les línies marítimes d'interès públic, i amb això contribuir a garantir l'estabilitat dels llocs de treball, dels serveis de transport marítim i la cohesió territorial. Actualment, Baleària transporta uns 5,6 milions de passatgers i 7,6 milions de metres lineals de càrrega en totes les seves rutes, amb el transport de 550.000 camions, que uneixen diàriament la península amb les Balears, Canàries, Ceuta i Melilla. Així mateix, és l'única companyia marítima que connecta les quatre illes de l'arxipèlag balear. La companyia compta amb més de 40 vaixells. En l'àmbit internacional, opera al Marroc, Algèria, els Estats Units i les Bahames.

El 2024, Baleària va obtenir un resultat brut d'explotació (ebitda) de 130 milions d'euros, un 11% més que l'any fiscal anterior, impulsat per l'increment del 6% de la xifra de negoci, que es va situar en els 691 milions d'euros. El resultat de l'exercici va ser de 25 milions d'euros (un 36% menys) a causa de l'augment de les amortitzacions i de les despeses financeres que es produeixen en contreure més deute, l'evolució dels tipus d'interès i l'elevat cost de les normatives mediambientals, segons va relatar la companyia durant la presentació dels resultats anuals.

El president de Baleària, Adolfo Utor
El president de Baleària, Adolfo Utor

Amb la nova operació -pendent de la supervisió de la Competència- d'integració de part del negoci d'Armas Transmediterrània, que es dona en un sector estratègic, el grup Baleària "assoliria una mida més important i competitivita necessària per competir en un mercat marítim nacional complex i marcatge per la presència de cinc grans i potents grups transnacionals", ha assenyalat el president de la naviliera, Adolfo Utor, en un comunicat emès aquest dilluns. "Si aquesta operació s'executés, contribuiria que una naviliera local continués competint eficientment amb els nouvinguts grans grups naviliers que ja operen a les nostres aigües", ha prosseguit Utor, per a qui d'aquesta forma "Baleària recolliria el testimoni de la històrica Trasmediterránea i de la naviliera Armas, tan arrelada i estimada a les Canàries, i amb les sinergies generades consolidar la presència d'una naviliera local competitiva".

Alhora, el directiu ha recalcat que l'aprovació d'aquestes operacions garantiria l'estabilitat i la cohesió territorial en un sector estratègic, ja que creu que així una naviliera espanyola seria capaç de gestionar el conjunt de les línies d'interès públic. "La vertebració del territori nacional no s'entén sense unes connexions marítimes estables, de qualitat, modernes i regulars; un paper que hem assumit des de fa més de 25 anys, que vam posar en relleu durant la covid," ha manifestat, "i que estem disposats a continuar oferint de forma integral".

Utor ha explicat que és conscient del gran desafiament que suposa dur a terme aquest procés: "Estem preparats i convençuts que serem capaços de convertir aquest repte en una realitat i per a això comptem amb la il·lusió i l'entusiasme de tots els nostres grups d'interès, als quals incorporem les sinergies i fortaleses dels nous equips humans."