Els trens d'alta velocitat augmentaran la seva velocitat de 300 quilòmetres per hora a 350, segons ha anunciat aquest dilluns el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente. Aquesta velocitat és tan sols comparable als trens d'alta velocitat xinesos. Aquest canvi començarà en el trajecte Barcelona-Madrid, on ben aviat començaran obres de renovació per adaptar-lo. I aconseguirà que un trajecte que ara dura dues hores i mitja o més passi a durar menys de dues hores. A més, s'obrirà un trajecte directe entre Barcelona i Chamartín, sense passar per Atocha. Ni Puente ni el comunicat del ministeri confirmen si aquest trajecte substituirà al d'Atocha o si conviuran. 

L'anunci, fet en el context dels Desayunos informativos d'Europa Press, coincideix amb l'aprovació de la llei de Mobilitat Sostenible, aprovada divendres passat i que preveu que s'eliminin els trajectes d'avió amb alternativa en tren de menys de dues hores i mitja. A mesura que aquesta velocitat s'ampliï a altres trajectes com Madrid-Sevilla o Madrid-Granada, podrien fomentar la desaparició de vols, si bé la llei no deixa gaire clar que realment s'acabin eliminant, ja que la llei condiciona el tancament de vols a les connexions internacionals que ofereixen els aeroports. 

L'aposta ferroviària i per l'alta velocitat, en qualsevol cas, és ferma a Espanya i a Europa. Aquest dilluns arrenca, ha dit Puente, una inversió de 60.000 milions d'euros en els pròxims quatre anys entre carreteres, ports i aeroports. En aquesta inversió s'inclouen també travesses aerodinàmiques que redueixen un 21% la càrrega aerodinàmica que generen els trens a l'altura de les vies. 

"Permet una velocitat un 12% superior amb la mateixa càrrega aerodinàmica i això fa que una velocitat de 330 quilòmetres per hora amb aquesta aerotravessa, en termes reals, equivalgui amb les condicions actuals a una velocitat de 370 quilòmetres per hora si col·loquem aquesta travessa", ha dit Puente. 

El ministre també ha anunciat la creació d'una nova estació d'alta velocitat a Parla per evitar entrar a Madrid si no és necessari en les connexions entre Barcelona i Andalusia. 

L'aposta per l'alta velocitat espanyola coincideix amb un pla europeu per reforçar-la, de manera que hi pugui haver més alternatives als vols i, per tant, es redueixi la petjada ambiental, ja que els trens són elèctrics i contaminen molt menys que els avions, que encara busquen el seu camí cap a la descarbonització. La Unió Europea va anunciar recentment un pla ambiciós que incorporava un AVE de Madrid a Lisboa en tres hores i un altre de Madrid a París sense escales en sis hores. Les reduccions de temps entre Berlín i Copenhaguen, Tallinn i Riga, Sofia i Atenes i Budapest i Bucarest són altres de les mesures planejades.