Autema, la concessionària de dos trams d’autopistes catalanes (de Sant Cugat del Vallès a Terrassa i de Terrassa a Manresa), va ingressar l’any passat 65,6 milions d’euros, un 5% més que l’exercici anterior, amb uns beneficis de 35,61 milions, un 7% més. Però aquests resultats inclouen subvencions de la Generalitat per 24,7 milions d’euros, un 7% més que un any abans, en concepte de descomptes als seus usuaris, segons els comptes que la companyia ha dipositat en el Registre Mercantil.

L’empresa s’anomena Autopista Terrassa-Manresa (Autema) si bé a aquest tram hi va afegir, posteriorment, el de Sant Cugat-Terrassa. La concessió acabarà l'any 2036. L’accionista majoritari és Ferrovial (amb el 76,28%) però el seu soci minoritari, Abertis (amb el 23,72%), fa temps que negocia la compra en un intent de convertir-se en l’únic propietari amb el 100%.

Segons consta en l’informe de gestió d’Autema, el tram Sant Cugat-Terrassa va registrar l’any passat una intensitat mitjana diària (IMD) de 19.238 vehicles, que suposa una reducció del -7,69% respecte a l’any abans. En canvi, el tram Terrassa-Manresa va obtenir una IMD de 16.816 vehicles, que equival a un increment del +4,30%. El trànsit de vehicles pesants representa un 5,65% del total en el conjunt dels dos trams.

En aquestes autopistes s’apliquen descomptes als usuaris habituals que estan subvencionats per la Generalitat. En el cas del peatge de Castellvell i el Vilar (Bages), des de novembre de 2024 hi ha una bonificació del 100% pels vehicles que l’utilitzin d’anada i tornada en un mateix dia laborable i que facin servir sistemes de pagament dinàmics (Via-T o l’app gratuïta Setelise). Aquesta bonificació està pensada per les persones que viuen en una comarca (Bages o Vallès Occidental) i treballin en l’altra. Això no obstant, alguns usuaris s’han queixat de falles en el sistema, que han fet que haguessin de pagar petits imports.

Respecte als 65,6 milions d’euros d’ingressos de l’any passat, les subvencions suposen 24,70 milions, més de la meitat del que obtenen amb els pagaments als peatges, que van pujar a 40,4 milions, un 4% més que el 2023. Després hi ha prop de 600.000 euros en concepte d’altres ingressos (sobretot de les àrees de servei).

Abertis fa anys que està interessada en convertir-se en propietària única d’Autema, però per això ha d’aconseguir el 76,28% que controla Ferrovial. El gener passat es van reprendre les negociacions, segons informacions d’eleconomista, però no han arribat a tancar un acord. Les dues companyies han mantingut tensions en el passat sobre la gestió d’Autema. Fa tres anys, Ferrovial va demandar Abertis per la monetització del derivat d’inflació (ILS), una causa que va tramitar el Jutjat de Primera Instància número 22 de Barcelona, però la sentència, dictada el maig de 2024, va desestimar “íntegrament” la demanda, segons consta en la memòria d’Autema de l’any passat.