Artika Books, el Ferrari del món de l'edició: 34 obres, 82.000 exemplars i 250 milions
El segell editorial del grup Planeta, dedicat al llibre d'artista, s'interessa a explorar camps artístics com la fotografia
- Maria Teresa Coca
- Barcelona. Dimecres, 23 d'abril de 2025. 05:30
- Actualitzat: Dimecres, 23 d'abril de 2025. 08:15
- Temps de lectura: 4 minuts

Els llibres Michelangelo: dibujos o Damas y caballeros: Manolo Valdés són els dos últims títols publicats per Artika Books, el segell editorial del grup Planeta dedicat al llibre d'artista. La seva envergadura i la de la resta de 34 obres que ha publicat l'editorial no els fan susceptibles de trobar-se a les parades de llibres que aquest dimecres, diada de Sant Jordi, ompliran carrers i places de Catalunya. Però sí tenir un lloc privilegiat en algunes estanteries dels clients interessats per l’art i la cultura, i que tenen sensibilitat per aquestes obres, perquè "no ens equivoquem, Artika Books ha creat una categoria nova en el món de l’art: estem més a prop del món de l’art que del llibre", explica Marc Buil, director general del segell.
Edicions limitades i numerades de grans artistes nacionals i internacionals, mestres de la història de l'art, configuren una col·lecció de 34 obres. Dalí, Botero, Sorolla, Frida Kahlo, Picasso, Miró, Dalí, Tàpies, Barceló, Plensa, Antonio López, el cantant Sabina o el fotògraf Steve Mccurry són alguns dels noms que apareixen a les especials portades dels llibres d'Artika.
Tractant-se d'unes peces úniques, creades artesanalment des dels materials a l'elaboració, volen anar adreçades a un públic ampli, mantenint l’exclusivitat però fent-les més accessibles que, per exemple, una obra original de qualsevol d'aquests artistes. "Estem democratitzant l'accés a l'art", defensa Buil, encara que admet que "aquests llibres tenen un preu". Per algun d'ells s'ha arribat a pagar entre 12.000 i 14.000 euros. El director d'Artika manifesta que hi ha clients que tenen un poder adquisitiu determinat, altres que són col·leccionistes, però no "mega ric". Són gent interessada en la cultura per a qui moltes vegades "suposa un esforç adquirir una de les nostres peces, però després en gaudeixen", diu Buil.
Concreta el preu de sortida dels llibres pot estar a l'abast. El problema és que en tractar-se d'edicions limitades -n'hi ha d'entre 998 i fins a 2.998 exemplars- el preu puja a mesura que queden pocs exemplars a la venda. "Per a algunes edicions tenim llista d'espera per si ens arriben alguns exemplars; per exemple del nombre de llibres que per contracte s'envien als artistes i que a vegades uns pocs exemplars ens retornen", segons Buil. Actualment, de les 34 obres, n'hi ha 28 d'exhaurides i 6 que encara es poden comprar.
Els canals de distribució no són els tradicionals i la venda en línia "tampoc és la més adequada", comenta Buil. Algun exemplar acaba en llibreries especialitzades o galeries d'art i fires especialitzades. El que fa l'editorial és una difusió digital per diverses xarxes per anar a buscar el client potencial, amb qui contacta un especialista d'art que treballa a Artika, que explica el llibre i acompanya al comprador en tot el procés. "Són obres que requereixen una explicació perquè es tracta d'un tipus de categoria que no existeix al món", assenyala el director general. Buil recorda que el projecte va néixer fa 20 anys, el 2003, sota la presidència de José Manuel Lara Bosch, amb una primera obra: Don Quijote, Salvadó Dalí, amb reproduccions facsímils dels dibuixos que va fer Dalí inspirant-se en l'obra de Cervantes.
El 2024, va entrar en una nova disciplina, la fotografia, amb un volum dedicat a Steve Mccurry. Artika té camí per recórrer; no descartem entrar en noves disciplines de l'art, considera el director general.
El complex procés que s'obre quan una idea arriba a la direcció de l'editorial, que pot allargar-se durant 4 o 5 anys, fa que Artika tingui molts projectes en estudi o desenvolupament. Treuen al mercat un parell d'obres l'any. Per fer-ho possible, a hores d'ara tenen 15 projectes oberts, entre els més enllestits per publicar aquest any -i que encara són top secret- i els que tot just s'ha contactat amb l'artista per obrir converses. També es parla amb hereus dels artistes o amb fundacions o museus interessats. Es tracta de contactar amb l’artista, analitzar de què pot ser l’obra amb el consens de l’artista; entrar en el terreny de la temàtica i els materials que es faran servir; fer el disseny de tot el projecte "perquè nosaltres ‘ajudem’ a l’artista en la seva obra (disseny, creativitat...) i aconseguir que reflecteixi la seva ànima i l’esperit de l’artista".
Finalment, s'arriba a la producció que també requereix el seu temps perquè són produccions artesanals. Artika Books treballa amb proveïdors de paper, impressors... establert a l'àrea d'influència de Barcelona, però per a cada obra poden necessitar un artesà concret, especialitzat. El director del segell fa memòria de la recerca que va caldre per produir els volums sobre l'obra d'Antoni Tàpies que es va fer amb tela d'arpillera que era un dels materials preferits de l'artista. O l'estoig d'una de les dues obres que han publicat sobre Joan Plensa, que porta una escultura del mateix autor a la tapa i que es va elaborar amb poliuretà. També la Menina que està a la portada del llibre de Manolo Valdés, que es va fer al taller del mateix artista.

El director qualifica Artika Books com "el Ferrari del món editorial" i "l'ambaixadora de l'artista" perquè intentem arribar a un públic més gran amb singularitat, qualitat i disseny exclusius, de la mà dels artistes més contemporanis. "Invertim moltes hores a explicar les obres i els artistes als clients potencials, tant si es tanca la compra com si no", insisteix.
Ara, 20 anys després d'embrancar-se en una idea que "sempre ha de ser rendible", encara que els royalties i els costos de producció són molt alts, el segell del grup Planeta té una facturació acumulada de 250 milions d'euros. El 2024, els ingressos per les vendes van superar els 20 milions d'euros, explica el director. Les vendes a l'exterior són ja el 15% del negoci, amb les obres publicades sempre en castellà i anglès. "Per incorporar altres idiomes necessitem més massa de clients fora d'Espanya", argumenta per explicar també perquè no es fan edicions en català. El mercat dels Estats Units i Llatinoamèrica són on tenen més demanda internacional.
També a escala internacional és on es pot trobar una editorial, que amb una orientació molt diferent, seria l'única que podria aproximar-se al que fa Artika Books. És l'alemanya Taschen Art, fundada a Colònia el1980 per Benedikt Taschen. "Però l’orientació és molt diferent. Taschen és una editorial amb llibre de gamma mitjana de preus de 50 a 70 euros i que després amb algun d’aquests llibres fa una edició més prèmium a 2.000 o 4.000 euros. Encara que res a veure; l'enfocament totalment diferent, perquè els nostres llibres són com peces d'art, úniques".