La competència per conquerir el mercat de la intel·ligència artificial (IA) s'intensifica. Al ChatGPT d'OpenAi, pel qual el gegant Microsoft ha anunciat una inversió de 10.000 milions de dòlars, li ha sortit un rival, aquesta vegada de la mà de Baidu, el Google xinès. La tecnològica Baidu està finalitzant la fase de proves d'una aplicació d'intel·ligència artificial similar a ChatGPT de desenvolupament propi i preveu llançar-la el proper mes de març.

Segons ha explicat la companyia en una nota a mitjans, el nom internacional d'aquesta app serà ERNIE Bot. ERNIE és un model de llenguatge presentat per la companyia asiàtica el 2019, la denominació del qual deriva de "representació millorada a través de la integració del coneixement" en anglès. L'anunci arriba just després que Google llancés al mercat també la seva pròpia IA amb la qual pretén competir amb ChatGPT, que ha aconseguit una gran popularitat en poc més de dos mesos de vida.

Baidu seguirà precisament l'evolució de les IA de Google i Microsoft per decidir si obrirà una beta privada abans de la data de llançament prevista per a ERNIE Bot. "Actualment, cap empresa a la Xina no té el mateix nivell de tecnologia (en IA) que Baidu, especialment en el camp del processament del llenguatge natural", va assegurar la companyia en el seu comunicat.

El que està clar és que l'entusiasme pel desenvolupament d'aquest tipus de tecnologia és dominant actualment al mercat. Es reflecteix així en la pujada de les accions de Baidu de fins a un 14,41% durant la primera part de la sessió borsària d'aquest dimarts a Hong Kong.

Google es llança al mercat amb la seva IA Bard

L'anunci arriba després que la mateixa Google anunciés el llançament del seu nou xat creat per intel·ligència artificial, que han denominat Bard. La companyia propietat d'Alphabet ha fet oficial la seva aposta pels xats d'intel·ligència artificial a través d'una nota firmada en un blog corporatiu pel màxim executiu del grup, Sundar Pichai. D'aquesta manera, el conseller delegat d'Alphabet ha detallat que Bard ha estat fins ara assajat amb persones de confiança abans d'obrir-lo al gran públic "en les properes setmanes".

El directiu ha explicat que el seu nou xat pren la informació del web "per proveir respostes fresques i d'alta qualitat", i apunta que pot ser utilitzat amb propòsits creatius, però també merament informatius. Alguns exemples de la utilitat de Bard, segons Pichai, serien ajudar un nen de 9 anys per entendre el supertelescopi James Webb o per saber més dels millors golejadors del futbol actual.

Planejar per a un amic un baby shower (festa prèvia a un naixement), comparar dues pel·lícules nominades als Oscars o dissenyar un menú d'acord amb els aliments disponibles en un frigorífic són altres de les utilitats a què ha fet referència el màxim executiu de Google en el seu blog.

Per a aquesta primera versió de Bard necessitaran un conjunt petit de bytes, per adaptar-se a computadores de menys capacitat, mentre Google aconsegueix anar augmentant el feedback (informació de retorn) que li permetrà ampliar-lo a nous tipus d'usuaris, amb necessitats més potents. Aquest procés gradual farà que Bard vagi guanyant velocitat i qualitat, segons ha explicat Pichai.

Si bé Google no ha fet referència al seu principal competidor, ChatGPT, tot indica que l'estratègia del gegant tecnològic és competir al mateix mercat, que ha demostrat arribar a un gran segment de la població en els últims mesos. Microsoft, Google i ara la xinesa Baidu es posicionen com els principals aspirants a dominar la intel·ligència artificial, però probablement no siguin els únics que s'uneixin a la partida.